Darmowa porada

Wpisz poniżej swoje pytanie, aby otrzymać darmową poradę.


Please leave this field empty.

Artykuły

Skorzystaj z bazy wiedzy
rachunkowej SIGMAPARTNER

Jak rozpoznać dobre biuro księgowe

Powyżej 90% firm w Polsce decyduje się na outsourcing usług finansowo-księgowych. Oznacza to, że nie prowadzą one księgowości samodzielnie, ani nie tworzy się w nich dodatkowego etatu dla księgowej lub księgowego. Taki obrót spraw jest jak najbardziej zrozumiały. Prawidłowe prowadzenie rachunkowości przez samego przedsiębiorcę wymaga od niego znajomości zawiłych i ciągle zmieniających się przepisów oraz kosztuje go bardzo dużo czasu każdego miesiąca. Nowy etat dla księgowej jest z kolei niebagatelnym wydatkiem, który mimo to może pozostać nieefektywny ze względu na zbyt wiele obowiązków przypadających na jedną osobę, jak również na powierzanie rachunkowości całej firmy jednej osobie. Dlatego właśnie większość przedsiębiorców w Polsce decyduje się na współpracę z biurem księgowym.

Powstaje jednak pytanie:

Jak wybrać biuro księgowe, które najlepiej spełni oczekiwanie Twojej firmy?

Każde biuro rachunkowe zobowiązane jest do wykupienia polisy ubezpieczeniowej od odpowiedzialności cywilnej, która jest zabezpieczeniem dla na wypadek popełnienia błędów narażających klienta na straty finansowe. Biuro rachunkowe nie ponosi bowiem odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe swojego klienta wobec fiskusa. Każde biuro powinno umożliwić potencjalnym klientom, wgląd w potwierdzenia zawarcia polis – łącznie z kwotą OC. Im wyższa jest kwota polisy OC -, tym większe pokrycie kosztów w przypadku szkody powstałej z winy księgowego.

Spór o certyfikat

Przed deregulacją, która nastąpiła 10 Sierpnia 2014 r., usługi księgowe mogły prowadzać jedynie biura, które uzyskały wcześniej odpowiedni certyfikat księgowy. Do dzi niektóre biura rachunkowe zachęcają potencjalnych klientów przy pomocy certyfikatów uzyskanych przed tym okresem. Również niektóre portale internetowe wciąż mają artykuły napisane sprzed 10 sierpnia 2014 roku, w których informują o konieczności posiadania takiego certyfikatu. Nie jest to już zgodne z prawdą i biuro księgowe może prowadzić księgowość bez takiego certyfikatu.

Dlaczego tak jest?

Deregulacja, wówczas dla wielu kontrowersyjna – była w rzeczywistości uproszczeniem. Choć „certyfikat księgowy” brzmi dumnie, w rzeczywistości jego zdobycie było proste i nie świadczyło wcale o profesjonalizmie biura rachunkowego, jak to wszyscy zakładali. Zaświadczenie o praktyce – które było jednym z wymogów – było na przykład często wystawiane po prostu przez zaprzyjaźnioną firmę początkującego księgowego. Kilka lat później wciąż jest to temat sporny dla wielu stron, które postrzegają certyfikat albo jako bezwartościowy papierek, albo jako dokument potwierdzający profesjonalizm i wiedzę. Na szczęście w trakcie podejmowania decyzji o wyborze biura księgowego istnieją inne rzeczy, na jakich możesz oprzeć swoją opinię.

Na przykład jakie?

Poznaj cennik usług księgowych

W dobie internetu łatwo można zapoznać się z ofertą każdego biura rachunkowego. Cennik usług księgowych – nawet niepełny — powinien znajdować się na stronie internetowej biura, dając możliwość zapoznania się z nim każdemu potencjalnemu klientowi, nim zdecyduje się on na rozpoczęcie współpracy. Próba ukrycia lub niedopowiedzenia tego typu informacji powinna być postrzegana jako czerwona flaga.

Miesięczne rozliczenie działalności gospodarczej czy coś więcej?

Zakres oferowanych przez biuro księgowe usług jest bardzo istotnym kryterium wyboru. Pamiętaj, że po nawiązaniu współpracy z danym biurem rachunkowym Twoja firma może się rozwinąć. Czy wtedy biuro rachunkowe będzie Ci w stanie zaoferować usługi takie jak: przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę ? Zamknięcie roku obrotowego w spółce z o.o. ? Pełna księgowość albo optymalizacja kosztów? Jeżeli nie, czeka cię koszt związany ze zmianą biura księgowego. Nie warto wybierać takie biuro księgowe, które ogranicza się jedynie do wykonywania podstawowych księgowych czynności i nie podchodzi w sposób indywidualny do Twojej firmy i jej potrzeb.

Chcesz wiedzieć więcej na temat poruszony w artykule?

Napisz do nas! Eksperci z biura rachunkowego SigmaPARTNER odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i przedstawią Ci cennik usług.

Inne artykuły

Zostań przedsiębiorcą! Co musisz wiedzieć przed założeniem własnej działalności gospodarczej?

biuro rachunkowe luboń artykuły dla przedsiębiorców

Wiele osób rozważa założenie własnej działalności gospodarczej. Zostanie przedsiębiorcą, wiąże się z ryzykiem i kosztami oraz wymaga znajomości wielu przepisów – jednak możliwość większego zarobku i perspektywa bycia pracodawcą, a nie pracownikiem sprawia, że coraz więcej ludzi decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej. Jak się do tego zabrać?

Czytaj więcej

Spółka cywilna od podstaw – cechy spółki cywilnej

Z prawnego punktu widzenia spół­ka cywilna nie jest podmiotem pra­wa – nie ma więc zdolności prawnej ani zdolności do czynności prawnych, ale zwykłą umową, a przepisy dotyczące spółki cywilnej znajdziemy w Kodeksie cywilnym. Spółka cywilna powstaje z chwilą zawarcia jej umowy przez wspólników (Nie więcej niż 2-3 wspólników), a wszystkie ustalenia zaczynają obowiązywać z chwilą podpisania […]

Czytaj więcej
Zadzwoń do nas +48 500 300 788

Masz Jakiekolwiek pytania?

Napisz do nas