Darmowa porada

Wpisz poniżej swoje pytanie, aby otrzymać darmową poradę.


Please leave this field empty.

Artykuły

Skorzystaj z bazy wiedzy
rachunkowej SIGMAPARTNER

Kradzież majątku firmowego – jak rozliczyć?

Prowadzenie działalności obarczone jest różnego rodzaju ryzykiem, w większości wypadków przedsiębiorca ryzykuje podejmując odważne decyzje finansowe, bądź marketingowe. Nie należy jednak zapominać, o zwykłym ryzyku jakie wiąże się z posiadaniem majątku firmowego. Istnieją scenariusze wydarzeń o których czasem nawet strach myśleć, jednak odpowiedzialny przedsiębiorca powinien być przygotowany na każdą ewentualność, która może mieć miejsce podczas prowadzenia przez niego działalności gospodarczej. Jednym z takich negatywnych scenariuszy jest kradzież majątku firmowego.

security-shield_23-2147512003W sytuacji w której majątek firmy padł ofiarą kradzieży, zazwyczaj istnieje możliwość zaliczenia jej do kosztów. Przed przedsiębiorcą stanie jednak zadanie udowodnienia, że zdarzenie nie było konsekwencją zaniedbania z jego strony bądź ze strony jego pracowników, oraz odpowiednie udokumentowanie kradzieży.

Dokumentacja zdarzenia

Poza powiadomieniem policji, przedsiębiorca w momencie stwierdzenia kradzieży powinien stworzyć odpowiedni protokół zawierający następujące dane:

 

  • datę i miejsce zdarzenia, oraz datę sporządzenia dokumentu podpisaną przez siebie i przez ewentualnych świadków
  • rodzaj szkody (np. włamanie)
  • opisanie skradzionego majątku oraz podanie jego wartości
  • przyczynę szkody, czyli wykluczenie winy lub zaniedbania ze strony przedsiębiorcy

Jednak sam protokół może być dla organów podatkowych niewystarczający dlatego istotne jest dostarczenie do protokołu odpowiedniej dokumentacji policyjnej.

Przyczyna Szkody

Podstawą do tego by kradzież uznano za koszt, musi być udowodnienie, że nie doszło do niej na skutek zaniedbania ze strony przedsiębiorcy, a na skutek nieprzewidzianego zdarzenia. Niedziałające systemy alarmowe, ślady sugerujące, że drzwi nie zostały prawidłowo zamknięte i temu podobne zdarzenia, będą działać niekorzystnie na wniosek przedsiębiorcy.
Ile można stracić?
Strata jakiej doświadczy przedsiębiorca w wyniku kradzieży może dotyczyć towarów, majątku trwałego, samochodu służbowego, dokumentów firmowych czy gotówki. Nie należy jednak straty w wyniku kradzieży utożsamiać ze stratą podatkową wynikającą z nadwyżki kosztów nad przychodami.

Kradzież środków trwałych
Przez środki trwałe rozumiane są wszelkiego rodzaju maszyny, pojazdy i sprzęt firmowy (choć samochód firmowy rozlicza się na innych zasadach). W przypadku kradzieży środków trwałych do kosztów można zaliczyć tylko niezamortyzowaną część skradzionego majątku. Jeżeli dany środek trwały został już przez przedsiębiorcę całkowicie zamortyzowany, nie może on już zaksięgować go w koszty raz jeszcze.

Kradzież samochodu firmowego
Rozliczanie kradzieży samochodu firmowego różni się od kradzieży pozostałych środków trwałych tym, że dodatkowym warunkiem zaliczenia straty do kosztów podatkowych jest objęcie samochodu ubezpieczeniem AC. Brak aktualnego ubezpieczenia AC powoduje, że nawet gdy kradzież nie wynikała z zaniedbania, straty samochodu nie będzie można ująć w kosztach.

Kradzież gotówki
Kluczem do zaliczenia skradzionej gotówki do kosztów jest wykluczenie winy przedsiębiorcy i udowodnienie, że była on przechowywane w odpowiednio zabezpieczony sposób. W tym wypadku organy podatkowe zwrócą szczególną uwagę stosowanych w firmie zabezpieczeń i jeżeli będą miały w tej kwestii wątpliwości, mogą zakwestionować ujęcie utraconej gotówki w kosztach.

Kradzież towarów handlowych
W przypadku stwierdzenia kradzieży towarów handlowych poza sporządzeniem protokołu i spełnieniem wymienionych powyżej wymagań, przedsiębiorca musi udowodnić fakt kradzieży. Samo stwierdzenie braku towaru może nie być wystarczającym powodem w oczach organów podatkowych.

Należyte przygotowanie i opanowanie nawet w sytuacji kradzieży w firmie jest kluczowe. Tego rodzaju sytuacje zwłaszcza pojawiające się niespodziewanie mogą wymagać od przedsiębiorcy skutecznego i szybkiego działania. Jeżeli napotkałeś na podobną sytuację i masz pytania w zakresie prowadzenia działalności, skorzystaj z naszej darmowej porady.

Chcesz wiedzieć więcej na temat poruszony w artykule?

Napisz do nas! Eksperci z biura rachunkowego SigmaPARTNER odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i przedstawią Ci cennik usług.

Inne artykuły

Brak obciążeń ZUS ! – To niewątpliwie zaleta posiadania spółki z o. o.

rachunkowe biuro poznań

Osoba rozpoczynająca pracę na własny rachunek staje przed problemem, własna spółka czy może działalność gospodarcza. Każda ze wspomnianych form prowadzenia działalności ma swoje plusy i swoje minusy. Działalność gospodarcza kojarzy się wszystkim z brakiem ewidencji gotówki, tzn. swobodnym dysponowaniem zgromadzonymi środkami. I to się zgadza jednak wielu zapomina, że działalność gospodarcza jest ściśle powiązana z […]

Czytaj więcej

ZUS – jak odwołać się od decyzji?

doradca podatkowy poznań

Nikt nie jest nieomylny. I choć wiele instytucji i urzędów chciałoby przekonać nas wszystkich o swojej nieomylności — to ZUS z całą pewnością nie jest nieomylny. Przypadki, w których ZUS bądź inny urząd państwowy wydał błędną decyzję, na której ucierpiał Polski przedsiębiorca — nie należą do rzadkości. Jeżeli uważasz, że decyzja podjęta przez ZUS nie […]

Czytaj więcej
Zadzwoń do nas +48 500 300 788

Masz Jakiekolwiek pytania?

Napisz do nas