Darmowa porada

Wpisz poniżej swoje pytanie, aby otrzymać darmową poradę.

Artykuły

Skorzystaj z bazy wiedzy
rachunkowej SIGMAPARTNER

3 sposoby na wycenienie wartości firmy – poradnik dla startupowców i nie tylko

 

Początek lutego 2018 – Elon Musk, miliarder – wystrzeliwuje w kosmos rakietę wraz ze swoim elektrycznym samochodem. Ten wielki wizjoner pierwszy swój startup sprzedał za 307 milionów dolarów. PayPala zaś już za 1,5 miliarda. Gdy się czyta o sukcesach na taką skalę, nie raz młodych ambitnych nachodzi myśl: „A ile wart jest mój biznes?”.

Czasami to jednak nie tylko zwykła ciekawość, ale realna oferta od potencjalnego inwestora, ubieganie się o specjalny kredyt, a może konflikt ze wspólnikiem i widmo rozstania sprawiają, że zadajemy sobie to pytanie częściej. Jak by nie było, to właśnie teraz nadszedł ten moment, aby oszacować wartość Twojej firmy. W tym celu stosuje się trzy metody, które, w połączeniu, są w stanie oddać przybliżoną wartość przedsiębiorstwa.

MAJĄTKOWA: Ile wart jest Twój majątek?

Krótko mówiąc, najłatwiej wycenić firmę, która dysponuje już jakimś majątkiem materialnym. Wówczas od aktywów odejmuje się zobowiązania przedsiębiorstwa. To proste wyłożenie kawy na ławę. Czysty rachunek. Metoda ta wydaje się więc dość prosta.

Jednakże wadą tego rodzaju wyceny jest to, że oddaje ona wartość księgową firmy, a nie rynkową. Ponadto nie obejmuje takich wartości jak know-how, znaki towarowe czy kompetencje pracowników. Firma bowiem to nie tylko słupki dochodów. W czasach nasycenia rynku przedsiębiorstwa konkurują między sobą, nie tylko przyciągając do siebie klientów dobrym produktem, a pracowników wysoką pensją. Liczy się także świat wartości firmy, jej atrakcyjność na rynku pracy itd. W sumie to wszystko, co sprawia, że markę uznaje się za sexy.

DOCHODOWA: Umiesz przewidzieć przyszłość?

Przy tej metodzie trzeba nieco pobawić się we wróżkę. Dotyczy ona bowiem sumy tego, ile firma przyniesie zysków w przyszłości. Opiera się na czystych prognozach przepływów finansowych – a z tymi bywa przecież różnie. Pokładając nadzieje jedynie w tej metodzie, można nie doszacować potencjalnych zysków, jakie w przyszłości ma przynieść spółka. Co więcej, przygotowanie prognoz wymaga znacznego nakładu – nie tylko czasu, także finansowego.

PORÓWNAWCZA: Do kogo się dziś porównasz?

Wartość swojej firmy możesz także wycenić, rozglądając się dookoła. Zorientuj się, ile warta jest konkurencja. Ta o jak najbardziej podobnym profilu, oczywiście. Najłatwiej szukać wśród firm, które już weszły na giełdę albo zostały sprzedane łowcom startupów z potencjałem. Porównuje się również takie wskaźniki jak zysk, sprzedaż itp. Jeśli więc gdzieś już ktoś sprzedał podobną do Twojej firmę – w Polsce czy na świecie – będzie Ci znacznie łatwiej oszacować wartość Twojej własnej.

Czy Twoja firma ma „to coś”?

Ostatecznie pamiętaj, że Twoja firma jest warta tyle, ile ktoś chce za nią zapłacić. Poza wartością materialną ma jednak również wartość sentymentalną. To, czy lubią ją klienci ma również niebagatelne znaczenie. Amerykański Walmart przynosi ogromne zyski, ale to jedna z najmniej lubianych marek. Zupełnie inaczej wygląda pozycja konkurenta – Costco. Dlatego tak ważne jest, aby nie opierać się tylko na jednej metodzie wyceny, ale najlepiej zastosować każdą z nich, a przynajmniej dwie z trzech, aby otrzymać jak najbardziej pełny obraz sytuacji.

Chcesz wiedzieć więcej na temat poruszony w artykule?

Napisz do nas! Eksperci z biura rachunkowego SigmaPARTNER odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i przedstawią Ci cennik usług.

Inne artykuły

O co chodzi z tym obrotem (BEZ)gotówkowym w firmie? [PORADNIK]

Czy wiesz, kiedy możesz płacić swoim kontrahentom czystą gotówką, a kiedy tylko i wyłącznie przelewem bankowym? Jeśli nie masz świadomości – uważaj, bo powyżej pewnego limitu płatności gotówkowej nie będzie można wrzucić takiej transakcji w koszty! A tym samym zapłacisz wyższy podatek dochodowy. Ale spokojnie, po to piszę do Ciebie i wyjaśniam wszystko – kawa […]

Czytaj więcej

Spółka komandytowa

Spółka komandytowa jest jedną ze spółek prawa handlowego, zaliczaną do grupy spółek osobowych – obok spółki jawnej, partnerskiej oraz spółki komandytowo – akcyjnej. Sposoby powstania spółki komandytowej są identyczne,  jak w przypadku innych spółek osobowych. Może ona powstać albo poprzez zawarcie umowy założycielskiej i dokonanie odpowiednich czynności rejestracyjnych, Spółka komandytowa powstaje z chwilą wpisu do rejestru przedsiębiorców […]

Czytaj więcej

Jak nie dać się okradać i zadbać o przyszłość?

Gdzie wysłać Ebooka?

Zadzwoń do nas +48 500 300 788

Masz Jakiekolwiek pytania?

Napisz do nas