Darmowa porada

Wpisz poniżej swoje pytanie, aby otrzymać darmową poradę.

Artykuły

Skorzystaj z bazy wiedzy
rachunkowej SIGMAPARTNER

3 sposoby na wycenienie wartości firmy – poradnik dla startupowców i nie tylko

 

Początek lutego 2018 – Elon Musk, miliarder – wystrzeliwuje w kosmos rakietę wraz ze swoim elektrycznym samochodem. Ten wielki wizjoner pierwszy swój startup sprzedał za 307 milionów dolarów. PayPala zaś już za 1,5 miliarda. Gdy się czyta o sukcesach na taką skalę, nie raz młodych ambitnych nachodzi myśl: „A ile wart jest mój biznes?”.

Czasami to jednak nie tylko zwykła ciekawość, ale realna oferta od potencjalnego inwestora, ubieganie się o specjalny kredyt, a może konflikt ze wspólnikiem i widmo rozstania sprawiają, że zadajemy sobie to pytanie częściej. Jak by nie było, to właśnie teraz nadszedł ten moment, aby oszacować wartość Twojej firmy. W tym celu stosuje się trzy metody, które, w połączeniu, są w stanie oddać przybliżoną wartość przedsiębiorstwa.

MAJĄTKOWA: Ile wart jest Twój majątek?

Krótko mówiąc, najłatwiej wycenić firmę, która dysponuje już jakimś majątkiem materialnym. Wówczas od aktywów odejmuje się zobowiązania przedsiębiorstwa. To proste wyłożenie kawy na ławę. Czysty rachunek. Metoda ta wydaje się więc dość prosta.

Jednakże wadą tego rodzaju wyceny jest to, że oddaje ona wartość księgową firmy, a nie rynkową. Ponadto nie obejmuje takich wartości jak know-how, znaki towarowe czy kompetencje pracowników. Firma bowiem to nie tylko słupki dochodów. W czasach nasycenia rynku przedsiębiorstwa konkurują między sobą, nie tylko przyciągając do siebie klientów dobrym produktem, a pracowników wysoką pensją. Liczy się także świat wartości firmy, jej atrakcyjność na rynku pracy itd. W sumie to wszystko, co sprawia, że markę uznaje się za sexy.

DOCHODOWA: Umiesz przewidzieć przyszłość?

Przy tej metodzie trzeba nieco pobawić się we wróżkę. Dotyczy ona bowiem sumy tego, ile firma przyniesie zysków w przyszłości. Opiera się na czystych prognozach przepływów finansowych – a z tymi bywa przecież różnie. Pokładając nadzieje jedynie w tej metodzie, można nie doszacować potencjalnych zysków, jakie w przyszłości ma przynieść spółka. Co więcej, przygotowanie prognoz wymaga znacznego nakładu – nie tylko czasu, także finansowego.

PORÓWNAWCZA: Do kogo się dziś porównasz?

Wartość swojej firmy możesz także wycenić, rozglądając się dookoła. Zorientuj się, ile warta jest konkurencja. Ta o jak najbardziej podobnym profilu, oczywiście. Najłatwiej szukać wśród firm, które już weszły na giełdę albo zostały sprzedane łowcom startupów z potencjałem. Porównuje się również takie wskaźniki jak zysk, sprzedaż itp. Jeśli więc gdzieś już ktoś sprzedał podobną do Twojej firmę – w Polsce czy na świecie – będzie Ci znacznie łatwiej oszacować wartość Twojej własnej.

Czy Twoja firma ma „to coś”?

Ostatecznie pamiętaj, że Twoja firma jest warta tyle, ile ktoś chce za nią zapłacić. Poza wartością materialną ma jednak również wartość sentymentalną. To, czy lubią ją klienci ma również niebagatelne znaczenie. Amerykański Walmart przynosi ogromne zyski, ale to jedna z najmniej lubianych marek. Zupełnie inaczej wygląda pozycja konkurenta – Costco. Dlatego tak ważne jest, aby nie opierać się tylko na jednej metodzie wyceny, ale najlepiej zastosować każdą z nich, a przynajmniej dwie z trzech, aby otrzymać jak najbardziej pełny obraz sytuacji.

Chcesz wiedzieć więcej na temat poruszony w artykule?

Napisz do nas! Eksperci z biura rachunkowego SigmaPARTNER odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i przedstawią Ci cennik usług.

Inne artykuły

Co należy wziąć pod uwagę przy wyborze biura księgowego?

3 wskazówki Zakładasz własną firmę – z własnej woli, bo wreszcie chcesz być na swoim, lub dlatego, że wymaga od Ciebie tego Twój pracodawca. Niezależnie od powodów zawsze przy zakładaniu własnej działalności bierze się jedną, najważniejszą rzecz pod uwagę: księgowość. Szukaj zaufanych osób Stereotyp księgowego to okularnik ślęczący nad rachunkami, gdzieś z boku, z dala […]

Czytaj więcej

Do czego służy spółka komandytowa?

Gubisz się w gąszczu spółek? A może szukasz nowych sposobów optymalizacji? Z tego wpisu dowiesz się, jakie płyną pożytki z założenia spółki komandytowej. Szczególny rodzaj hybrydy Spółka komandytowa stanowi szczególny rodzaj spółki osobowej, która nie posiada osobowości prawnej, aczkolwiek ma zdolność do czynności prawnych. Co to oznacza? Spółka może więc nabywać nieruchomości i prawa, a […]

Czytaj więcej

Jak nie dać się okradać i zadbać o przyszłość?

Gdzie wysłać Ebooka?

Zadzwoń do nas +48 500 300 788

Masz Jakiekolwiek pytania?

Napisz do nas