Darmowa porada

Wpisz poniżej swoje pytanie, aby otrzymać darmową poradę.

Artykuły

Skorzystaj z bazy wiedzy
rachunkowej SIGMAPARTNER

3 sposoby na wycenienie wartości firmy – poradnik dla startupowców i nie tylko

 

Początek lutego 2018 – Elon Musk, miliarder – wystrzeliwuje w kosmos rakietę wraz ze swoim elektrycznym samochodem. Ten wielki wizjoner pierwszy swój startup sprzedał za 307 milionów dolarów. PayPala zaś już za 1,5 miliarda. Gdy się czyta o sukcesach na taką skalę, nie raz młodych ambitnych nachodzi myśl: „A ile wart jest mój biznes?”.

Czasami to jednak nie tylko zwykła ciekawość, ale realna oferta od potencjalnego inwestora, ubieganie się o specjalny kredyt, a może konflikt ze wspólnikiem i widmo rozstania sprawiają, że zadajemy sobie to pytanie częściej. Jak by nie było, to właśnie teraz nadszedł ten moment, aby oszacować wartość Twojej firmy. W tym celu stosuje się trzy metody, które, w połączeniu, są w stanie oddać przybliżoną wartość przedsiębiorstwa.

MAJĄTKOWA: Ile wart jest Twój majątek?

Krótko mówiąc, najłatwiej wycenić firmę, która dysponuje już jakimś majątkiem materialnym. Wówczas od aktywów odejmuje się zobowiązania przedsiębiorstwa. To proste wyłożenie kawy na ławę. Czysty rachunek. Metoda ta wydaje się więc dość prosta.

Jednakże wadą tego rodzaju wyceny jest to, że oddaje ona wartość księgową firmy, a nie rynkową. Ponadto nie obejmuje takich wartości jak know-how, znaki towarowe czy kompetencje pracowników. Firma bowiem to nie tylko słupki dochodów. W czasach nasycenia rynku przedsiębiorstwa konkurują między sobą, nie tylko przyciągając do siebie klientów dobrym produktem, a pracowników wysoką pensją. Liczy się także świat wartości firmy, jej atrakcyjność na rynku pracy itd. W sumie to wszystko, co sprawia, że markę uznaje się za sexy.

DOCHODOWA: Umiesz przewidzieć przyszłość?

Przy tej metodzie trzeba nieco pobawić się we wróżkę. Dotyczy ona bowiem sumy tego, ile firma przyniesie zysków w przyszłości. Opiera się na czystych prognozach przepływów finansowych – a z tymi bywa przecież różnie. Pokładając nadzieje jedynie w tej metodzie, można nie doszacować potencjalnych zysków, jakie w przyszłości ma przynieść spółka. Co więcej, przygotowanie prognoz wymaga znacznego nakładu – nie tylko czasu, także finansowego.

PORÓWNAWCZA: Do kogo się dziś porównasz?

Wartość swojej firmy możesz także wycenić, rozglądając się dookoła. Zorientuj się, ile warta jest konkurencja. Ta o jak najbardziej podobnym profilu, oczywiście. Najłatwiej szukać wśród firm, które już weszły na giełdę albo zostały sprzedane łowcom startupów z potencjałem. Porównuje się również takie wskaźniki jak zysk, sprzedaż itp. Jeśli więc gdzieś już ktoś sprzedał podobną do Twojej firmę – w Polsce czy na świecie – będzie Ci znacznie łatwiej oszacować wartość Twojej własnej.

Czy Twoja firma ma „to coś”?

Ostatecznie pamiętaj, że Twoja firma jest warta tyle, ile ktoś chce za nią zapłacić. Poza wartością materialną ma jednak również wartość sentymentalną. To, czy lubią ją klienci ma również niebagatelne znaczenie. Amerykański Walmart przynosi ogromne zyski, ale to jedna z najmniej lubianych marek. Zupełnie inaczej wygląda pozycja konkurenta – Costco. Dlatego tak ważne jest, aby nie opierać się tylko na jednej metodzie wyceny, ale najlepiej zastosować każdą z nich, a przynajmniej dwie z trzech, aby otrzymać jak najbardziej pełny obraz sytuacji.

Chcesz wiedzieć więcej na temat poruszony w artykule?

Napisz do nas! Eksperci z biura rachunkowego SigmaPARTNER odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i przedstawią Ci cennik usług.

Inne artykuły

Czy opłaca się być vatowcem?

usługi rachunkowe poznań

Młodzi przedsiębiorcy często zastanawiają się, czy warto zostać tak zwanym Vatowcem. Taką decyzję dobrze rozważyć jeszcze przed założeniem własnej działalności gospodarczej. Rejestracja VET nie jest obowiązkowa, dla dużej części przedsiębiorców. Zostanie płatnikiem VAT, niesie za sobą pewne korzyści, które sprawiają, że wielu przedsiębiorców decyduje się na taki właśnie układ. Czy jest on dobry i dla […]

Czytaj więcej

Obniżanie kapitału zakładowego spółki z o.o. w 8 krokach.

Obniżenie kapitału zakładowego wymaga dopełnienia wielu formalności, na szczęście na cały proces firma ma około pół roku. O tym, o czym trzeba pamiętać przy obniżaniu kapitału – krok po kroku – dowiesz się z tego tekstu. Kiedy następuje potrzeba obniżenia kapitału zakładowego spółki? Istnieją jedynie 2 możliwości: Gdy wspólnik zdecyduje się opuścić spółkę, jego udziały […]

Czytaj więcej

Co zrobić, gdy wykryjesz błąd na wystawionej fakturze?

jak wystawić fakturę korygującą doradca podatkowy poznań

Błędy zdarzają się każdemu. W trakcie prowadzenia działalności gospodarczej istnieje wiele okazji gdzie nietrudno o pomyłkę. Gdy przedsiębiorca wykryje błąd na wystawionej fakturze, powinien bez zwłoki poprawić go, wystawiając odpowiednią korektę. Gdy takie błędne faktury wyjdą na jaw w trakcie kontroli skarbowej, mogą sprawić przedsiębiorcy niemałe kłopoty, dlatego zawsze warto wykryte błędy naprawić jak najszybciej. […]

Czytaj więcej

Jak nie dać się okradać i zadbać o przyszłość?

Gdzie wysłać Ebooka?

Zadzwoń do nas +48 500 300 788

Masz Jakiekolwiek pytania?

Napisz do nas