
W koszta firmy można włączyć szeroką gamę naszych wydatków. Wszystko zależy od tego czy będziemy w stanie poprzeć nasze roszczenie odpowiednimi argumentami i faktami. Niektóre opłaty, które ponosimy z konieczności prowadzenia działalności nie są tak oczywiste do wzięcia pod uwagę w trakcie rozliczania. Oto 5 ciekawych pomysłów do wrzucenia w koszta.
Rower, Skuter i Motocykl
Jeżeli te miejskie jednoślady służą nam do transportowania towarów, to z wrzuceniem ich w koszta nie będzie problemów. Jeśli zapewniają nam one jedynie transport z i do miejsca pracy wciąż będzie to możliwe. Tyle, że może wymagać to od nas dokładniejszej dokumentacji i prezentacji naszych argumentów. W dodatku możemy odliczyć 100% VAT za zakup roweru, a w jego przypadku nie pojawią się przecież koszta za benzynę. W przypadku skutera i motocykla odliczymy sobie nie tylko VAT za zakup ale i 100% VAT za benzynę.
Jedzenie
Tak. Istnieją przypadki w których jedzenie można potraktować jako koszta firmy. Zanim jednak zamówicie wszystkim w biurze pizzę warto się zapoznać z tym kiedy i jak możemy rzeczywiście tego dokonać. Fiskus niechętnie bowiem patrzy na roszczenia w tej sprawie. Jeżeli myślimy o jedzeniu, które planujemy sami spożywać to niestety będziemy musieli się obyć smakiem. Najłatwiej przyjdzie nam odliczyć koszta przekąski dla naszych klientów. Cukierki, kawa lub herbata którymi częstujemy ich na wejściu są odpowiednim przykładem. To oczywiście tyczy się firm prowadzących działalność w której klienci przychodzą do placówki firmy.
Innym przypadkiem jest zapewnianie posiłków dla swoich pracowników zatrudnionych na umowę o pracę. Również w tym wypadku zakup herbaty, kawy etc. nie spotka się ze sprzeciwem. Argumentacja stworzenia w firmy pozytywnej atmosfery i sprzyjających warunków pracy nam w tym z pewnością pomoże.
Szarym polem jest w tej kwestii natomiast funkcja reprezentacyjna takiego zakupu i linie tutaj są już rozmyte. Za zamówienie drogiego jedzenia, czy butelki dobrego alkoholu w celu polepszenia wizerunku naszej firmy najprawdopodobniej przyjdzie nam zapłacić w pełni. Możemy jednak uzyskać ulgę w przypadku biznesowego lunchu z klientem poza siedzibą firmy. Wszystko zależy od naszej umiejętności udowodnienia, że zakup miał wpływ na przychód uzyskany przez firmę. Jeżeli przedstawimy rozliczenie w którym wskażemy, że tydzień po lunchu z klientem podpisaliśmy z nim umowę będziemy mieli dobrą podstawę by taki posiłek wrzucić w koszt.
Środki czystości
Ten wydatek możemy bez problemu dodać w koszta nawet gdy pracujemy z domu. O ile oczywiście nasza działalność jest właśnie tam zarejestrowana. Detergenty, mydło, papier toaletowy i inne niezbędne środki czystości możemy śmiało dopisać do wydatków.
Komunikacja miejska
Jeżeli do pracy dojeżdżamy komunikacją miejską, warto zaopatrzyć się w bilet okresowy. Konieczne będzie w tym wypadku otrzymanie za niego odpowiedniej faktury. Oczywiście biletem takim będziemy mogli podróżować nie tylko do pracy i z powrotem. Jeżeli będzie taka potrzeba możemy do naszego roszczenia dołączyć adnotację w której zaznaczymy w jakiej części wykorzystujemy go w celach prywatnych, a w jakiej związanych z pracą.
Wystrój firmy
Poza wyposażeniem biurowym, również przedmioty mające funkcję dekoracyjną mogą znaleźć się na tej liście. Plakat w poczekalni lub doniczki z roślinami bez problemu odpiszemy sobie w koszta. Jednak porywając się na drogi i ekscentryczny dodatek prowokujemy fiskusa żeby się z nami spierał. Lepiej dekorować biuro wedle zasady „prosto i przyjemnie”.