Darmowa porada

Wpisz poniżej swoje pytanie, aby otrzymać darmową poradę.

    Oświadczam, że zapoznałem/am się z polityką prywatności.

    Artykuły

    Skorzystaj z bazy wiedzy
    rachunkowej SIGMAPARTNER

    Dropshipping cz. III – VAT od kontrahenta krajowego, z UE , jako pośrednik z krajów trzecich.

    Rozliczanie VAT od kontrahenta krajowego

    Czynny podatnik VAT występujący w roli pośrednika od faktury otrzymanej od producenta czy też hurtownika w kraju będzie mógł odliczyć podatek VAT naliczony, który pomniejszy podatek VAT należny podlegający wpłacie do urzędu skarbowego. Odliczenie podatku VAT naliczonego będzie przysługiwało pod warunkiem, że zakupione towary będą służyły czynnościom opodatkowanym w VAT.
    Podatnik VAT zwolniony nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego, dlatego dla niego taki zakup w kwocie brutto będzie podlegał wpisowi tylko w PKPiR.

    Rozliczenie VAT od kontrahenta z UE

    W takiej transakcji dojdzie do dostawy towaru bezpośrednio do odbiorcy polskiego od przedsiębiorcy z kraju znajdującego się na terenie UE, np. w Niemczech. Jest to przykład transakcji łańcuchowej. Powstaną 2 stany prawne: dla czynnego podatnika VAT i podatnika VAT zwolnionego.

    W tym artykule dowiesz sie o tym jak rozliczyć i kiedy doliczać VAT.  Możesz też oglądnąć krótkie nagranie które obejmuje całe zagadnienie od strony księgowej:

    Aby dowiedzieć się więcej i łatwiej podjąć decyzje – umów sie na darmową konsultację dotyczącą dropshiplingu: tutaj

    Umów się na darmową konsultację

    Czynny podatnik VAT w roli pośrednika otrzyma fakturę od przedsiębiorcy z Niemiec w ramach transakcji wewnątrzunijnej. W swoich urządzeniach księgowych taką transakcję rozpozna jako WNT i rozliczy na zasadach ogólnych. Następnie wystawi fakturę sprzedaży na rzecz końcowego odbiorcy w Polsce, na której wykaże VAT według stawek obowiązujących w naszym kraju.

    Podatnik VAT zwolniony nie ma obowiązku rejestracji do transakcji wewnątrzunijnych, dopóki wewnątrzwspólnotowe nabycie nie przekracza u niego kwoty 50.000 zł. W takiej sytuacji otrzymaną fakturę od przedsiębiorcy z UE wykaże w całości po stronie kosztów w PKPiR.

    W sytuacji, gdy przedsiębiorca jest już zarejestrowany do transakcji wewnątrzunijnych jako podatnik VAT-UE będzie zobowiązany do rozliczenia tej transakcji i złożenia deklaracji VAT-8 i informacji podsumowującej VAT-UE w terminie do 25-tego dnia miesiąca następującego po miesiącu nabycia.

    Podatek VAT należny od dokonanego zakupu należy wpłacić do urzędu skarbowego w terminie do 25-tego dnia miesiąca następującego po miesiącu nabycia, czyli w terminie do złożenia deklaracji VAT-8. Podatek należny dla nievatowca nie może być odliczony po stronie VAT naliczonego, ale może być ujęty po stronie kosztów uzyskania przychodów w PKPiR.
    Powyższe rozliczenie transakcji wewnątrzunijnej ma jedynie charakter poglądowy ze względu na obszerność i złożoność problematyki transakcji trójstronnych przebieg każdej transakcji może mieć nieco odmienny charakter.

    Rozliczenie VAT od importu towarów
    Jeżeli towary będą kupowane z tzw. kraju trzeciego będziemy mieli do czynienia z importem towarów.

    Opłaty importowe
    Opłaty importowe będą należne od podmiotu, który dokona odprawy celnej. Strony mogą się umówić, że taką procedurę przeprowadzi albo pośrednik, albo odbiorca końcowy. Od tego będzie zależało kto ureguluje podatek VAT importowy.

    UWAGA! Jeżeli odprawy celnej dokona pośrednik jako czynny podatnik VAT będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na odprawie celnej. Warunkiem jest, że nabyte towary będą wykorzystywane w działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Podatnik VAT zwolniony nie ma prawa do odliczenia VAT od importu, ale będzie mógł ująć tę kwotę po stronie kosztów uzyskania przychodów w PKPiR.

    Umów się na darmową konsultację

    Jakie są ZASADY WYBORU OPODATKOWANIA w dropshiplingu przeczytasz TUTAJ

    Chcesz wiedzieć więcej na temat poruszony w artykule?

    Napisz do nas! Eksperci z biura rachunkowego SigmaPARTNER odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i przedstawią Ci cennik usług.

    Inne artykuły

    Termin dostarczania dokumentów do księgowego.

    Outsourcing usług finansowo-księgowych, czy to coś więcej niż oszczędność Twojego czasu ? Być może najważniejszą korzyścią płynącą z outsourcingu usług finansowo- księgowych, jest oszczędność czasu. Jako Szef nie musisz wówczas zajmować się żadnymi czynnościami związanymi z księgowaniem operacji finansowych firmy, rozliczeniami z ZUS i Urzędem Skarbowym, bowiem nasza księgowa wykona wszystkie te czynności za Ciebie– od przyjęcia i […]

    Czytaj więcej

    Umowa najmu lokalu

    Umowa najmu, jest umową regulowaną przepisami kodeksu cywilnego, w której wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania na czas określony bądź nieokreślony, natomiast najemca zobowiązuje się płacić w zamian czynsz w określonej wysokości. Czynsz najmu dla przedsiębiorcy jest kosztem, bowiem Wydatki z tytułu czynszu najmu lokalu czy samochodu osobowego używanego dla potrzeb działalności gospodarczej kwalifikuje […]

    Czytaj więcej

    Jak nie dać się okradać i zadbać o przyszłość?

    Gdzie wysłać Ebooka?

    Zadzwoń do nas +48 500 300 788

    Masz Jakiekolwiek pytania?

    Napisz do nas