Darmowa porada

Wpisz poniżej swoje pytanie, aby otrzymać darmową poradę.

    Oświadczam, że zapoznałem/am się z polityką prywatności.

    Artykuły

    Skorzystaj z bazy wiedzy
    rachunkowej SIGMAPARTNER

    Dropshipping cz IV – zasady wyboru opodatkowania

    Formy opodatkowania jednoosobowej działalności gospodarczej w polskich przepisach

    Co do zasady za wybór formy opodatkowania odpowiedzialny jest przedsiębiorca, który podczas wyboru musi kierować się nie tylko rachunkiem ekonomicznym, ale także rodzajem wykonywanej działalności. Polskie regulacje prawne wyróżniają cztery podstawowe formy opodatkowania działalności. Podstawową i z reguły najczęściej stosowaną jest skala podatkowa (zasady ogólne), stanowiąca formę opodatkowania przychodów z działalności, ale także przychodów uzyskiwanych w ramach stosunku pracy, umów cywilnoprawnych lub świadczeń uzyskiwanych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (zasiłki, renty czy emerytury). Kolejną równie często wybieraną formą opodatkowania jest podatek liniowy, stanowiący korzystną alternatywę dla bardziej majętnych przedsiębiorców, z uwagi na stałą stawkę podatku dochodowego. Przedsiębiorcy ponadto mogą skorzystać ze zryczałtowanych form opodatkowania, do jakich zalicza się kartę podatkową oraz ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

    Możesz też oglądnąć krótkie nagranie które obejmuje całe zagadnienie od strony księgowej:

    Aby dowiedzieć się więcej i łatwiej podjąć decyzje – umów sie na darmową konsultację dotyczącą dropshiplingu: tutaj

    Umów się na darmową konsultację

    Dropshipping, a podatek dochodowy
    Dropshipping opodatkowany jest na zasadach ogólnych. Zasady ogólne – opodatkowanie prowadzonej działalności na zasadach ogólnych jest zasadniczo wyborem podatnika, z tym, że dla podmiotów prowadzących działalność w formie spółek prawa handlowego forma ta jest jedyną dopuszczalną formą opodatkowania. Podatnicy do dnia 20 każdego następnego miesiąca składają deklaracje o wielkości osiągniętego przychodu i wpłacają zaliczkę na podatek dochodowy za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień, w wysokości należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia.
    Zasady ogólne, jak już uprzednio podkreślano, jest to najczęściej stosowana przez przedsiębiorców forma opodatkowania. Polega na opodatkowaniu dochodu (a nie przychodu) według dwustopniowej skali.
    Dochód = Przychód z działalności gospodarczej – Koszty uzyskania przychod

    Sposób rozliczania podatku dochodowego zależy od tego, jak prowadzona jest sprzedaż – na własny rachunek czy jako pośrednictwo. Podatki w dropshippingu realizowanym w imieniu własnym, rozliczane są na zasadach ogólnych zawartych w art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym.
    Zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: przychód z działalności gospodarczej powstaje, co do zasady, w dniu wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, jednak nie później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności.

    Problematyczne dla przedsiębiorców może okazać się ustalenie przychodu w przypadku świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży, gdyż przedsiębiorca nie staje się właścicielem towaru i nie uzyskuje faktury potwierdzającej nabycie. Dlatego zgodnie z wydawanymi w tym zakresie interpretacjami, podstawą opodatkowania jest wspomniana już prowizja.

    Koszty przychodów w modelu dropshippingu
    Podatnik, który chce ująć dany wydatek w kosztach musi spełniać wymogi art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynika z niego, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    1) wydatków na:
    a) nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
    b) nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
    c) ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

    Cały Art 23 jest pod TYM LINKIEM

    Podstawą do ujęcia wydatków w ewidencjach jest faktura VAT, rachunek, umowa sprzedaży lub inny dowód wymieniony w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. By nie wnikać w szczegóły, prawda jest taka i można przyjąć że w „99.9%” przypadków podstawą do odliczeń będzie tylko faktura lub rachunek.

    W przypadku dropshippingu, podatnikowi ciężko jest uzyskać wiarygodny dokument zakupu od zagranicznego dostawcy. Zwykle dysponuje on jedynie przelewem bankowym, który nie spełnia wymogów zawartych we wspomnianym rozporządzeniu.
    Podatnik nie może w takim wypadku uwzględnić poniesionych wydatków w kosztach uzyskania przychodów. W konsekwencji uzyskany przychód z tytułu wpłat od klientów w całości podlega opodatkowaniu PIT.

    Skoro jednak towar nie miałby stanowić własności podatnika, czyli nie został przez niego sprowadzony ( mówimy wówczas o  dropshippingu jako pośrednictwie i o rozliczeniach prowizji), a podatnik nie miałby uzyskiwać faktur VAT czy rachunku potwierdzającego internetowy zakup jego klienta, nie miałby również importować czy sprowadzać towar na własny rachunek, ani w niczyim imieniu, a jego udział w transakcji ograniczyłby się do pośrednictwa w płatnościach i zamówieniach – opodatkowanym przychodem z działalności powinna być jedynie pobierana przez niego od klienta marża (prowizja). kwestii dokumentowania takiej „sprzedaży”. Zdaniem Izby Skarbowej, rachunkami, jakie podatnik powinien wystawiać internetowemu klientowi, winny być rachunki za pośrednictwo handlowe przy zamówieniach składanych do zagranicznych dostawców (producentów). Obowiązek wystawienia rachunku pojawiłby się tutaj w dniu, kiedy pieniądze od klienta zostałyby zaksięgowane na rachunku pośrednika – a w myśl art. 87 Ordynacji podatkowej powinien być wystawiony nie później niż w ciągu 7 kolejnych dni.

    Umów się na darmową konsultację

     

    Chcesz wiedzieć więcej na temat poruszony w artykule?

    Napisz do nas! Eksperci z biura rachunkowego SigmaPARTNER odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i przedstawią Ci cennik usług.

    Inne artykuły

    Co wyróżnia nowoczesne biuro rachunkowe?

    Wysoki poziom informatyzacji biura rachunkowego przestaje być przewagą konkurencyjną, a staje się standardem. W dzisiejszych czasach możliwe jest świadczenie usług księgowych bez względu na miejsce wykonywania działalności a wszystko dzięki wysokiemu poziomowi informatyzacji. Księgowość firmy z Katowic, Krakowa, Łódź czy Warszawy wraz z jej controllingiem może być prowadzona w innej lokalizacji. Nie do przecenienia jest […]

    Czytaj więcej

    Spółka z o. o. czy jednoosobowa działalność gospodarcza? – 6 czynników, które należy wziąć pod uwagę

    Myślisz o założeniu firmy, a może o jej przekształceniu? Dowiedz się zatem, która forma prowadzenia działalności jest dla Ciebie lepsza. Aby ułatwić Ci decyzję, zestawiamy ze sobą najpopularniejsze z nich: sp. z o. o. oraz jednoosobową działalność gospodarczą. Kapitał zakładowy Wymagany jest jedynie przy zakładaniu sp. z o. o. Minimalna kwota wynosi 5000 zł. Jednakże […]

    Czytaj więcej

    Jak nie dać się okradać i zadbać o przyszłość?

    Gdzie wysłać Ebooka?

    Zadzwoń do nas +48 500 300 788

    Masz Jakiekolwiek pytania?

    Napisz do nas