Darmowa porada

Wpisz poniżej swoje pytanie, aby otrzymać darmową poradę.

    Oświadczam, że zapoznałem/am się z polityką prywatności.

    Artykuły

    Skorzystaj z bazy wiedzy
    rachunkowej SIGMAPARTNER

    Czym jest ekosystem e-marketingowy? Sześć kroków do zwiększenia efektów

    ( Oferta dla naszych Klientów – 20-minutowa merytoryczna/ekspercka konsultacja dot. marketingu Twojego biznesu poprowadzona przez firmę Scorise. Przeczytaj poniższe case study i umówić się na konsultację, napisz do nas na e-mail )

    U wielu osób na rynku występuje przekonanie, że kiedy zrobimy jedną rzecz, wykorzystamy jakiś „cudowny sposób”, to już będziemy mieć świetny marketing. Że jak zrobimy pozycjonowanie to wystarczy. Albo jak zrobimy kampanię Google Ads. Albo e-mail marketing wszystko za nas załatwi. To prawda, czasami tak jest. Jednak zawsze ma to swoje ograniczenia i należy pamiętać, że kiedy testujemy jedno narzędzie, to nie wiadomo, jak jego skuteczność wypada na tle innych narzędzi marketingowych. 

    Możemy zauważyć, że jakiś silnik marketingowy przynosi nam określone rezultaty i zapewnia Klientów, to ma jednak jakieś ograniczenia. Jeden sprawdzony sposób to ogólnie rzecz biorąc mit. Spójrzmy na to bliżej. Jeśli chodzi o pozycjonowanie, to wspomnianym ograniczeniem jest liczba fraz kluczowych. Możemy pozycjonować się na więcej i więcej fraz kluczowych, natomiast zanim dojdziemy do określonych efektów, to minie jakiś czas – gdybyśmy przy okazji wykonywali inne działania, to efekty na pewno byłyby lepsze. Jeśli chodzi o Google Adsy pojawia się ograniczenie w postaci budżetu. To samo w przypadku kampanii reklamowej na facebooku i tak samo w przypadku e-mail marketingu do cudzych baz. Jeśli robimy go do naszej bazy, to tym szklanym sufitem jest liczba użytkowników.

    Ekosystem e-marketingowy, czyli system sześciu kroków

    Ekosystem e-marketingowy określam jako system sześciu kroków, w którym, przechodząc przez każdy z nich, na każdym etapie pozyskujemy Klienta. Co jest dla nas ważne na początku? Oczywiście pozyskanie ruchu na stronie internetowej. Najpierw myślimy o pozycjonowaniu, kampaniach reklamowych i liczymy na jak największą liczbę wejść na stronę internetową. I… dla wielu osób to jest już koniec drogi. Jednak to dopiero pierwszy krok! Pozostaje jeszcze pięć etapów, które można usprawnić. 

    Weźmy taki przykład – jeśli mamy już wejścia na stronę, to nie wiemy, ile z osób, które nie zostały naszymi Klientami, mogłyby potencjalnie nim być. W tym ujęciu nie wiadomo, co jest nie tak. Czy to kampania nie działa? Czy to ze stroną coś jest nie tak? A może z domykaniem sprzedaży? Ekosystem e-marketingowy jest rozłożeniem całego procesu pozyskiwania Klientów na sześć etapów.

    1. Jak zwiększyć ruch na stronie?

    Czyli, mówiąc wprost, spowodowanie tego, by użytkownik nas zobaczył. Może to być nasza strona na facebooku, sklep internetowy, landing page, ale też… pdf z ofertą. W każdym wypadku ważne jest śledzenie źródeł dotarcia przez Google Analitics. Dzięki temu można w prosty sposób sprawdzić, które sposoby działania najlepiej się sprawdzają. Jeśli znamy przyczyny, które dają określone rezultaty, to możemy to optymalizować. 

    Dzisiaj rzadko kiedy użytkownik wchodzi na stronę, składa zapytanie i wszystko jest załatwione. Częściej wejdzie w jakiś artykuł, potem na stronę główną, wyjdzie, dotknie go remarketing, więc wróci. Te elementy można weryfikować. Jedną z najważniejszych rzeczy przy zwiększaniu efektów sprzedażowych jest to, by wiedzieć, skąd Klient do nas trafił!

    2. Lead marketing – pozyskiwanie leadów

    Pozyskanie leada osiągamy to poprzez lepszą optymalizację strony internetowej. W większości witryn występują bardzo podstawowe zjawiska, które powodują, że użytkownik nie wydaje się być zainteresowany. W końcu musimy mieć świadomość, że wchodzi też na strony konkurencyjne, a zapytania wyśle tylko do tych, które go przekonają. Paradoksalnie, jeśli np. mamy tani produkt, to strona nie powinna robić wrażenia witryny z wielkim przepychem. Klient może pomyśleć, że nasza firma obsługuje tylko największe spółki. Strona musi być odpowiednio dobra, tzn. adekwatna do sytuacji. 

    Jeśli użytkownik już wszedł na naszą stronę, to albo pozostawi kontakt, albo – w przypadku sklepów – doda produkt do koszyka. Im konwersja jest lepsza, czyli w tym przypadku częstsza, tym skuteczność strony rośnie.

    Już na tych dwóch etapach możemy mieć wyższej jakości ruch, tzn. trafiać do osób, które są bardziej zainteresowane naszym rodzajem usług, a sama strona może wypadać po prostu lepiej od konkurencji, przez co zwiększy się szansa na to, że potencjalny Klient wybierze właśnie nas.

    3. Konwersja zapytania na Klienta

    Ten etap następuje, kiedy użytkownik pozostawił swoje dane i chciał się z nami skontaktować. W tym przypadku należy odezwać się do tej osoby – napisać, zadzwonić, umówić się na spotkanie. W przypadku sklepów jest to dokończenie zakupu. Czyli użytkownik musi dodać produkt do koszyka, zaakceptować procedurę i opłacić zamówienie. Dążymy do tego, by uniknąć „porzuconych koszyków”, czyli sytuacji, w której użytkownicy już właściwie chcą coś kupić, ale nie finalizują transakcji. W zniwelowaniu tego problemu może pomóc skrócenie lejka sprzedażowego. Innymi słowy, chodzi o uproszczenie formularza ofertowego, który nie wymaga wpisywania wielu danych i przeklikiwania się przez kolejne etapy. Mieliśmy Klienta u którego „porzucony koszyk” występował u 70% osób odwiedzających stronę, natomiast po uproszczeniu formularza, skuteczność wzrosła o 40%. 

    Najlepiej jest ustandaryzować sposób kontaktu. Np. Klient wysłał zapytanie o 12, kwadrans później oddzwaniamy i proponujemy telekonferencję. Dzięki temu budujemy zaufanie. Po rozpoznaniu potrzeb Klienta przygotowujemy ofertę. Tak skonstruowaną, by nie była porównywana do innych, ale żebyśmy to my wypadli najlepiej. Zdarza się, że użytkownik pozostawia wskazówki, dzięki którym możemy szybko przygotować ofertę. Wszystko zależy od tego, ile czasu wymaga proces sprzedażowy, a to zależy od oferowanych produktów czy usług.

    4. Jak zatrzymać Klienta?

    Jeśli Klient już dokonał zakupu, to nie zapominamy o nim, a staramy się go utrzymać. W przypadku sklepów, które oferują usługi jednorazowe, warto rozważyć wprowadzenie abonamentów, by Klient wracał częściej niż raz w roku. Za przykład podam sklep z przynętami. Zakupy dokonuje się tam raz w roku, kiedy zaczyna się sezon. Czyli co? Kolejny raz za rok i nie ma gwarancji, że za rok to będzie znowu nasz sklep. W tym konkretnym przypadku zadziałał abonament – Klient regularnie dostawał przynęty wyselekcjonowane przez najlepszych polskich wędkarzy. Tym jednym krokiem trzykrotnie zwiększono wartość zakupów Klienta. 

    Klientowi warto przypominać, dlaczego się na nas zdecydował. Jeśli są to regularne usługi, to warto przypominać, co one dają Klientowi i utrzymywać go w pewności, że podjął dobrą decyzję. 

    5. Dosprzedaż

    Stosunkowo prosta sprawa. Za przykład weźmy sklep z drukarkami. Jeśli wiemy, że w drukarce toner średnio po trzech miesiącach się skończy, to można się przypomnieć Klientowi przed tym czasem. Inną metodą jest sprzedawanie dodatkowych produktów, np. akcesoriów. 

    6. Rekomendowanie

    Mówiąc wprost – jeśli nie mamy systemu pozyskiwania rekomendacji, to nie mamy kontroli nad własnym biznesem. To, czy ktoś nas poleci, zależy wówczas od czyjejś dobrej woli. Na podstawie niewiadomych nie da się budować dużego, rozwijającego się biznesu. 

    Klientem Scorise był sklep z damską bielizną. Rekomendacje załatwiliśmy w bardzo prosty sposób. Do każdej przesyłki dołączana była ulotka dzielona na pół. Połowa dla Klienta, połowa dla znajomej osoby. Oczywiście z rabatem.

    Dbaj o swój ekosystem-emarketingowy

    Prowadząc firmę, łatwo skupić się na sprawach bieżących, a warto zwrócić uwagę na rozwój sześciu kroków. Jeśli chcemy porządnie rozwijać firmę, to warto zadbać o cały ekosystem działań marketingowych. Ktoś może powiedzieć, że wystarczą mu jedynie klienci z polecenia. Albo tymczasowe źródła Klientów. Już wiemy, że to jest oczywiście w porządku, ale ma swój pułap. Jeśli chcemy zbudować dwa razy, trzy razy, dziesięć razy większą firmę, to potrzebujemy do tego połączenia naprawdę potężnych narzędzi. Tak, by każdy z sześciu etapów się nam rozwijał.

    Jeśli jesteś naszym Klientem, Scorise specjalnie dla Ciebie oferuje bezpłatną, 20-minutową merytoryczną/ekspercką konsultację dot. marketingu Twojego biznesu, podczas której dowiesz się, jak rozwijać ekosystem marketingowy w Twojej firmie. Przedstawimy Ci pierwsze kroki i zaplanujemy strategię wejścia Twojego biznesu w internet.

    Aby umówić się na konsultację, napisz do nas na e-mail .

    Zobacz prezentację agencji marketingu internetowego Scorise (lub kliknij i otwórz w nowym oknie):

    Chcesz wiedzieć więcej na temat poruszony w artykule?

    Napisz do nas! Eksperci z biura rachunkowego SigmaPARTNER odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i przedstawią Ci cennik usług.

    Inne artykuły

    5 najczęstszych błędów popełnianych przy zakładaniu firmy

    rachunkowe biuro poznań

    Mówi się, że najlepiej uczymy się na błędach. Skoro można nauczyć się na cudzych, warto poznać najczęstsze błędy jakie niedoświadczeni przedsiębiorcy popełniają zakładając własną działalność. 1) Czas Start! Początkujący przedsiębiorcy mają ułatwienie w postaci tzw. małego ZUS-u. Mały ZUS można opłacać przez pierwsze pełne 24 miesiące prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli pierwszy miesiąc działalności jest niepełny, […]

    Czytaj więcej

    Podatki w spółce z o.o.

    Podatki w spółce z o.o. – ile ich się płaci i czy zawsze… trzeba? Jak wygląda sytuacja z podatkami w spółce z o.o.? Czy mimo podwójnego opodatkowania warto ją zakładać? Jak najbardziej tak, zwłaszcza, że istnieją legalne sposoby, aby go uniknąć! Nie ma ZUS-u, ale są podatki W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej firma = prezes. […]

    Czytaj więcej

    ZUS – jak odwołać się od decyzji?

    doradca podatkowy poznań

    Nikt nie jest nieomylny. I choć wiele instytucji i urzędów chciałoby przekonać nas wszystkich o swojej nieomylności — to ZUS z całą pewnością nie jest nieomylny. Przypadki, w których ZUS bądź inny urząd państwowy wydał błędną decyzję, na której ucierpiał Polski przedsiębiorca — nie należą do rzadkości. Jeżeli uważasz, że decyzja podjęta przez ZUS nie […]

    Czytaj więcej

    Jak nie dać się okradać i zadbać o przyszłość?

    Gdzie wysłać Ebooka?

    Zadzwoń do nas +48 500 300 788

    Masz Jakiekolwiek pytania?

    Napisz do nas