
Zarabianie pieniędzy to drogi interes. Wie to każdy przedsiębiorca, dla którego prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z nieustającymi wydatkami, kosztami, podatkami i zakupami. Wprawny przedsiębiorca wie, które z kosztów da się zoptymalizować, których można uniknąć, a który wydatek zwróci się z nawiązką.
Jakie są koszty związane z powadzeniem własnej firmy?
Żeby mieć lepsze wyobrażenie o kosztach prowadzenia firmy, możemy je pogrupować na różne kategorie:
Koszty bieżące, związane z prowadzeniem działalności
Tutaj znajdzie się cała masa drobnych, jak i nie takich drobnych wydatków. Najbardziej podstawowe koszty zawiązane z prowadzeniem firmy to: czynsz za lokal lub pomieszczenie biurowe, opłaty za media takie jak woda i prąd, abonament za internet i telefony służbowe, opłata za hosting strony internetowej i opłaty za usługi reklamowe i tym podobne wydatki. Koszty te, różnią się oczywiście w zależności od profilu i rozmiaru firmy oraz jej specjalizacji. Warto jednak zaznaczyć, że nawet na tym poziomie istnieją możliwości na redukcję firmowych wydatków i ich optymalizację, choć większość z nich przedsiębiorca będzie musiał minimalizować we własnym zakresie, wybierając uważnie dostępne na rynku oferty etc. O optymalizacji nietypowych kosztów w firmie pisaliśmy tutaj.
Koszty administracyjne i skarbowe
Najcięższy kamień do zgryzienia dla wielu przedsiębiorców, na jaki składają się wszystkie składki ZUS, podatki — w tym VAT i podatek dochodowy. W dodatku każda firma zatrudniająca powyżej 25 pracowników w pełnym wymiarze czasu pracy, która nie zatrudnia 6% pracowników niepełnosprawnych, musi co miesiąc dokonywać wpłaty na PFRON. Prowadzenie księgowości spółki z o.o. lub innego modelu działalności gospodarczej również można zaliczyć się do tego rodzaju kosztów. Koszty administracyjne i skarbowe wymagają już większej znajomości przepisów podatkowych i sprawnego prowadzenia rachunkowości. Na szczęście outsourcing usług finansowo-księgowych do zewnętrznego biura księgowego odciąża przedsiębiorców w kwestii tego rodzaju rozliczeń, jak również otwiera drogę do optymalizacji kosztów w firmie. Wybór odpowiedniej formy opodatkowania, przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę, to tylko niektóre z decyzji, jakie przedsiębiorca może podjąć, które wpłyną na rozliczenia finansowe jego firmy.
Samochód firmowy, amortyzacja i paliwo
Samochód w firmie przedsiębiorca może rozliczyć na różne sposoby. Wybór sposobu rozliczenia zależy głównie od indywidualnej sytuacji danej firmy oraz tego, jak często taki samochód zostaje wykorzystywany w celach związanych z prowadzeniem firmy. Więcej o rozliczeniu samochodu firmowego można przeczytać tutaj.
Przeglądając krok po kroku wszystkie koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, można wręcz się zrazić do założenia własnej firmy. Duże spółki, tak samo, jak jednoosobowa działalność gospodarcza to piętrzące się podatki, koszty i wydatki, ale współpracując z doświadczonym biurem rachunkowym, możesz w pełni skorzystać z dostępnych ulg i rozwiązań redukujących wiele kosztów i opłat, lub uniknąć wybrania niekorzystnej formy rozliczenia podatków, czy komplikacji, które mogą pojawić się, gdy następuje zamknięcie roku obrotowego w spółce z o.o. czy kontrola skarbowa traktująca przedsiębiorcę jak złodzieja i przestępcę.