Darmowa porada

Wpisz poniżej swoje pytanie, aby otrzymać darmową poradę.

Artykuły

Skorzystaj z bazy wiedzy
rachunkowej SIGMAPARTNER

O co chodzi z tym obrotem (BEZ)gotówkowym w firmie? [PORADNIK]

Czy wiesz, kiedy możesz płacić swoim kontrahentom czystą gotówką, a kiedy tylko i wyłącznie przelewem bankowym? Jeśli nie masz świadomości – uważaj, bo powyżej pewnego limitu płatności gotówkowej nie będzie można wrzucić takiej transakcji w koszty! A tym samym zapłacisz wyższy podatek dochodowy. Ale spokojnie, po to piszę do Ciebie i wyjaśniam wszystko – kawa na ławę.

Od tego roku wiele się zmieniło w kwestii płatności gotówką w przedsiębiorstwach. Od stycznia obowiązuje nas znowelizowana wersja dwóch ustaw: o podatku PIT i CIT oraz o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 13 kwietnia 2016.

Do 2017 roku każdy przedsiębiorca mógł rozliczać się ze swoimi kontrahentami i innymi podmiotami gotówką, o ile jedna transakcja nie przewyższała 15 000 euro. Od 1 stycznia bieżącego roku taki limit również wynosi 15 000, ale nie euro, tylko złotych dla jednej umowy sprzedaży.

Niższy limit – zdaniem rządu – ma ograniczyć szarą strefę. Podobnie ograniczenia w krajach na zachodzie Europy spowodowały skurczenie się szarej strefy w samej Hiszpanii od 19,2% do 18,6% PKB. Zdaniem rządzących przyniesie to polskiemu budżetowi dodatkowe 2 miliardy złotych.

Czy to oznacza, że każdy obrót powyżej 15 000 zł z udziałem gotówki stanie się z automatu nielegalny? Na szczęście nie. Jeśli jednak dokonasz transakcji gotówką powyżej 15 000 złotych, nie możesz zaliczyć jej do kosztów uzyskania przychodu, a więc w efekcie zapłacisz wyższy podatek.

Jedno pocieszenie: Limit 15 000 złotych nie dotyczy kompensat (czyli potrąceń, kiedy obie strony są sobie dłużne) ani wymian barterowych. Zdaniem przeciwników nowelizacji ustawy tak ograniczony limit jedynie utrudnia życie każdego przedsiębiorcy. Płatność przelewem wymaga bowiem zaufania do kontrahenta. Co więcej, ta ustawa sprzyja bardziej bankowcom niż przedsiębiorcom – żalili się niektórzy po wprowadzeniu ustawy. Za jakiekolwiek transakcje z udziałem gotówki banki przecież liczą sobie prowizję (opłacanie rachunków, wpłaty do banku, wyjmowanie pieniędzy z bankomatu). A gotówkę będziesz musiał wpłacać, skoro trzeba będzie wykonywać przelewy. Pieniądze na koncie nie znajdą się ot tak – nadal w wielu branżach płaci się gotówką, przykładem są giełdy z warzywami i owocami. Ciągłe wpłaty do banku mogą dla wielu okazać się dodatkowym obarczeniem.

Stanu rzeczy jednak szary obywatel zmienić nie może, prawo przestrzegać przecież musi.

Podsumujmy:

  • Limit gotówkowy wynosi 15 000 zł.
  • Obrót bezgotówkowy (czyli płatność przelewem bankowym) jest obowiązkowy w przypadku transakcji powyżej 15 000 zł. Wówczas za dowód transakcji służy wyciąg bankowy.
  • Jeśli dokonasz zapłaty powyżej 15 000 zł gotówką, nie będziesz mógł wliczyć tej transakcji w koszty, a więc zapłacisz wyższy podatek dochodowy.

Chcesz wiedzieć więcej na temat poruszony w artykule?

Napisz do nas! Eksperci z biura rachunkowego SigmaPARTNER odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i przedstawią Ci cennik usług.

Inne artykuły

Moduł, dzięki któremu można planować kanały kontaktu z klientem, wystawiać automatycznie faktury, ewidencjonować spotkania i rozmowy telefoniczne, oraz przydzielać zadania pracownikom, a także przeprowadzić proces windykacji.

Comarch ERP Optima CRM Comarch ERP Optima CRM to moduł, dzięki któremu można planować kanały kontaktu z klientem, wystawiać faktury a także przeprowadzić proces windykacji, ewidencjonować przeprowadzone spotkania, rozmowy telefoniczne oraz przydzielać zadania pracownikom. Wiedza zgromadzona w module pozwala na prowadzenie uporządkowanych działań marketingowych czy sprzedażowych. Umożliwia szybkie i łatwe filtrowanie oraz analizowanie danych, bieżącą […]

Czytaj więcej

Formy i zasady dostarczania dokumentów do ksiegowej.

Dostarczanie dokumentów jest możliwe w różnych formach. Dla zapewnienia największego komfortu, naszym klientom proponujemy rozwiązania on-line. W przypadku korzystania z usług virtualnej sekretarki, dostarczeniem dokumentów zajmuje się asystentka bez angażowania Klienta. – Zobacz Oferta Asystentki W swojej ofercie posiadamy również dostęp do work-flow, który swoją funkcjonalnością pozwala przedsiębiorcom zaoszczędzić czas, a rozliczającym księgi daje większe […]

Czytaj więcej
Zadzwoń do nas +48 500 300 788

Masz Jakiekolwiek pytania?

Napisz do nas