Darmowa porada

Wpisz poniżej swoje pytanie, aby otrzymać darmową poradę.

    Oświadczam, że zapoznałem/am się z polityką prywatności.

    Artykuły

    Skorzystaj z bazy wiedzy
    rachunkowej SIGMAPARTNER

    Optymalizacja podatkowa -kilka legalnych rozwiązań.

    Nikt nie ma konstytucyjnego obowiązku płacić wyższych podatków od tych, do których jest zobowiązany. To prawda z którą nikt nie polemizuje i niech to będzie myśl przewodnia tego artykułu.

    Nie polecamy samemu ( domowym sposobem, czyli na przykład na podstawie jakiś informacji z internetu ) robić optymalizacji podatkowej. Lepiej jest skorzystać z fachowego doradztwa niż szukać odpowiedzi i diagnozy w internecie.

    Co można zrobić jeśli zarobiliśmy jakieś pieniądze? 

    Odpowiedź: nic nie da się już z tym zrobić. Optymalizować podatki zgodnie z prawem należy jeszcze wtedy za nim pieniądze nie pojawią czyli za nim je zarobimy, w przeciwnym przypadku  jest już za późno i wszelkie działania są nie zgodne z prawem.

    Kiedy mamy na myśli jednoosobową działalność gospodarcza to najlepszym sposobem jest sprawdzić czy nie możemy jako przedsiębiorca skorzystać z uproszczonej formy opodatkowania takiej jak podatek ryczałtowy albo karta podatkowa. Taką formę opodatkowania można zmienić na przełomie roku. Jest wiele branż które mogą skorzystać legalnie z takich możliwości.

    Dobrym rozwiązaniem jest też założeniem spółki z o.o które jeśli nie przekracza 1’200 000 Euro przychodu to ich dochody są położone  9-cio procentowym CIT a w przyszłym roku być może 0 % CIT na wzór spółek Estońskich. Pojawia się tutaj problem kiedy wspólnicy zarabiają po np. 30 tys zł miesięcznie- wówczas naprawdę nie ma jak tego wyciągnąć ze spółki nie płacąc podatku PIT. Wówczas dobrym rozwiązaniem jest spółka z o. o.  spółka komandytowa.

    Spółka z o. o.  jest świetnym rozwiązaniem jeśli chcemy pieniądze ze spółki reinwestować, ale jesli chcemy prowadzić kilka różnych biznesów to wówczas najlepiej założyć spółkę holdingową. W takiej sytuacji zakładamy spółkę matkę, która ma spółki córki i wówczas ona nie płaci dywidendy od tych spółek córek. Istotnym w takim przypadku jest fakt nie posiadania udziałów osobistych w tych spółkach bo wówczas możemy operować pieniędzmi w tych spółkach jak w jednym organizmie bez płacenia podatku od dywidendy. To istotne jesli chcemy realizować kolejne inwestycje i rozwijać swoje biznesy które formalnie są od siebie rozdzielone.

    Ciekawym rozwiązaniem jest Alternatywna Spółka Inwestycyjna – to coś w rodzaju funduszu. Od tego roku spółki takie mają zwolnienie z podatku ze sprzedaży udziałów w innych spółkach…Jednak ksiegowość takiej spółki to koszt kilkuset tys. zł rocznie więc dość drogo, dlatego to temat na zupełnie inny artykuł. Wspomnę tylko że taka Alternatywna Spółka Inwestycyjna jest świetnym rozwiązaniem m inn dla startupów.

    Bardzo istotną rzeczą jest oddzielenie majątku spółki od naszego własnego majątku po to by w razie gdyby nam coś nie wyszło to nasz osobisty majątek pozostanie bezpieczny i nienaruszony ( bo mamy na przykład dom, samochód, oszczędności i nic złego nam sie z tym stać nie może). Działania oddzielenia majątku firmy od naszego można podzielić na kilka etapów. 

    Na po oczątku swojej działalności, ( mam na mysli przede wszystkim osoby, które nie prowadziły wcześniej firmy i dopiero zaczynają wchodzić jako osoby zupełnie zielone na rynek jako przedsiębiorca) proponujemy rozważyć jednoosobowa działalność gospodarczą. JDG jest najlepszym wyborem z różnych względów, chociażby takich, że gdyby nam sie nie powiódł nasz pomysł na biznes, to możemy łatwo zamknąć JDG co w przypadku spółki jest trochę trudniejsze. Po za tym można skorzystać  z tzw. małego ZUS, który jest śmiesznie niski w porównaniu np. do opłat księgowych za pełną księgowość wymagana przy spółkach z  ograniczona odpowiedzialnością. Kiedy mamy sprawdzony model biznesowy to dopiero wówczas powinniśmy pomyśleć o spółce z o o. i oddzieleniu majątku firmowego od spółki. 

    Jak już wiemy że biznes jak to mówią „nam sie kręci” i jest przewidywalny ( w takim sensie, że możemy planować inwestycje, mamy bezpieczne przychody i znamy koszty stałe to jaki jest drugi etap działań optymalizacji?

    Bardzo dobrze jest wówczas oddzielić majątek firmowy od swojego majątku objętego ryzykiem. Można założyć dwie spółki z o. o.  i do jednej przenosimy np samochody, hale produkcyjne , maszyny itp, a do drugiej działalność operacyjna gdzie memy kontrachentów i pracowników umowy zobowiązania. Następnie podnajmujemy z jednej do drugiej spółki majątek. Wówczas jeśli podwinie nam się noga i zagrożona zostaje działalność spółki to majątek drugiej firmy jest nadal bezpieczny. Do dobry przykład do zastosowania np. w spółce transportowej gdzie w jednej firmie są ciągniki i naczepy a w drugiej pracownicy i klienci.

    Można też trzymać majątek na swojej jednoosobowej działalności i wynajmować go spółce np nieruchomości (hale, magazyny, biuro, samochody urządzenia, maszyny budowlane).

    Bardzo dobrym rozwiązaniem jest też spółka z o. o. sp. komandytowa wtedy spółka z o. o. jest komplementariuszem. Podnajmując spółce rożne rzeczy również unikamy podwójnego opodatkowania.

    Te proste rozwiązania polecamy juz przy pewnej skali działalności po to by nie ryzykować majątkiem przy jakiejś przydarzającej się tragedii.

    Chcesz wiedzieć więcej na temat poruszony w artykule?

    Napisz do nas! Eksperci z biura rachunkowego SigmaPARTNER odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i przedstawią Ci cennik usług.

    Inne artykuły

    [Nagranie Webinaru] Jak przygotować ofertę „mafijną” oraz zarządzać projektami w firmie?

    SigmaPARTNER przeprowadziła 24 listopada webinar, który był doskonałą okazją do zdobycia wiedzy o wielozadaniowości w firmie oraz o ofercie mafijnej którą może zbudować każda firma by ściągnąć najlepszych klientów z rynku i najlepsze zamówienia. SigmaPARTNER planuje wprowadzić szkolenia mające na celu bezpośrednie wsparcie nie tylko swoich Klientów ale również inne zewnętrzne firmy. Z jakiego powodu […]

    Czytaj więcej

    Jak oszczędzić czas przy wystawianiu faktur i sprawdzaniu zapłat oraz ograniczyć dojazdy do księgowej?

    …Jeśli więc chcesz oszczędzać czas i wygodnie, za jednym kliknięciem wystawić faktury, wysyłać je i windykować nie zapłacone w terminie, to koniecznie przeczytaj ten krótki artykuł. Czy korzystasz już z jakiegoś programu do wystawiania faktur? Zapewne, tak. …I zapewne doceniasz wygodę pracy online. …W sumie to nie ważne czy masz taki program i czy korzystasz […]

    Czytaj więcej

    Dropshipping cz. III – VAT od kontrahenta krajowego, z UE , jako pośrednik z krajów trzecich.

    Rozliczanie VAT od kontrahenta krajowego Czynny podatnik VAT występujący w roli pośrednika od faktury otrzymanej od producenta czy też hurtownika w kraju będzie mógł odliczyć podatek VAT naliczony, który pomniejszy podatek VAT należny podlegający wpłacie do urzędu skarbowego. Odliczenie podatku VAT naliczonego będzie przysługiwało pod warunkiem, że zakupione towary będą służyły czynnościom opodatkowanym w VAT. Podatnik […]

    Czytaj więcej

    Jak nie dać się okradać i zadbać o przyszłość?

    Gdzie wysłać Ebooka?

    Zadzwoń do nas +48 500 300 788

    Masz Jakiekolwiek pytania?

    Napisz do nas