Darmowa porada

Wpisz poniżej swoje pytanie, aby otrzymać darmową poradę.

    Oświadczam, że zapoznałem/am się z polityką prywatności.

    Artykuły

    Skorzystaj z bazy wiedzy
    rachunkowej SIGMAPARTNER

    RETURNY i REFUNDY na AMAZON cz III

    Czy tzw. RETURNY i REFUNDY na AMAZON  mogą być trudne dla księgowego?

    Z poprzednich artykułów dowiedzieliśmy się co to są INBOUNDY, FC_TRANSFER i SALE. Z tego artykułu dowiemy się co to są zwroty, czyli tak zwane RETURNY i REFUNDY.

    By wytłumaczyć co to są ZWROTY i REFUNDACJE Amazona dla przykładu będziemy mieć do czynienia z kilkoma scenariuszami. Na początek najważniejsze: należy zaakceptować fakt że Amazon zbudował swoją przewagę m innymi przez to że bardzo ułatwia kupującym zwroty towarów (mówimy o zwrotach w modelu sprzedaży przez FBA) W przypadku FBA to amazon zarządza zwrotami a my jako sprzedawcy nie wiele mamy do powiedzenia. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że Klient zgłasza chęć zwrotu do Amazon – w większość przypadków, praktycznie natychmiastowo dostanie zwrot środków, co w naszym raporcie oznaczone jest REFUND. Czyli inaczej mówiąc wolno Ci Tomku w swoim domku.

    Skoro mamy podlinkowane zamówienie którego zwrot dotyczy (jako REFUND),  pamiętajmy, że klient dostaje zwrot całości wydanych pieniędzy, natomiast do nas nie trafia już całość – otóż należność zostaje pomniejszona o wydany wcześniej koszt obsługi FBA i tzw. return processing fee,  które stanowi 10% wcześniej pobranej prowizji przez Amazon. W związku z powyższym w systemie księgowym zrobić należy korektę do FV ale z wycofanym skutkiem magazynowym gdyż produkt do nas nie wrócił. Proste? No OK, Jak widać zwroty produktów wysyłanych z własnych magazynów realizujemy po swojemu, tutaj jednak tak nie można bo Amazon dba o klienta po swojemu. OK mamy zwrot, kwotę pomniejszoną o 10% i ten sam towar nadal na magazynie. Co dalej ? …dalej należy sprawdzić, czy mamy RETURN do tej samej transakcji (czyli zwrot produktu) Ważne: jeśli go tam nie będzie to trzeba zbadać dlaczego tak się stało?

    Gdzie jeszcze szukać RETURNÓW do tej samej transakcji?

    Jeśli nie ma RETURNU to wówczas warto pogrzebać w Reimbursement Report, zlokalizowanym w Raports –> Fulfilment by Amazon –> Reimbursement . Jeśli Amazon przyznał klientowi zwrot, a nam odszkodowanie to powinniśmy tam znaleźć wszystkie tak zwane „odszkodowania”, które otrzymaliśmy od Amazon.
    Dlaczego taka polityka? Amazonowi nie opłaca się opłacać wysyłki zwrotnej z produktem od klienta do jednego z ich magazynów szczególnie kiedy magazyn jest w innym kraju.

    Odszkodowanie Amazon – algorytm tej wyceny odszkodowania jest dość złożony i nie jest znany sprzedawcom, ale dodamy, że kwota jaką otrzymcie od Amazon jest akceptowalna i nie będziecie stratni. Przyznana przez Amazon kwota odszkodowania jest szacowaną wartością naszego towaru, i np. średnią cenę produktów w danej kategorii. W każdym razie da się przeżyć taki sposób na rozliczenie za zwrot.
    Kiedy otrzymamy odszkodowanie to możemy dzięki temu zniszczyć produkt z naszego magazynu. Co to znaczy zniszczyć? To znaczy, że wywołujemy skutek magazynowy, robimy RW na ten produkt i najlepiej protokół zniszczenia z opisanym powodem i np. ID odszkodowania z Amazon. Proste.

    Są też takie scenariusze, że produkt wrócił od klienta uszkodzony i z powodu uszkodzeń produkt nie nadaje się do ponownej sprzedaży i odpowiedzialności za to nie ponosi Amazon – w takiej sytuacji pytanie czy macie ubezpieczone produkty? Jak nie, robimy zlecenie zniszczenia produktu przez Amazon i tak jak powyżej RW i protokół zniszczenia. Proste? No proste
    Kolejny scenariusz jest taki: produkt uległ uszkodzeniu już w magazynie Amazon i jest widoczny na ich magazynie z zapisem „WAREHOUSE DAMAGE”… i tak przez jakiś czas aż pewnego dnia zostanie zniszczony. Powinniśmy otrzymać odszkodowanie od Amazon. Cytuacja jak poprzednio. Proste? Ok
    …no to teraz wisienka na torcie: czyli sytuacja, w której klient odsyła produkt (czyli widzimy “RETURN”) niestety odesłanie produktu nastapiło do magazynu w innym kraju a nie do tego skąd była pierwotna wysyłka. Więc tak: produkt był wysłany z Polskiego magazynu do NIemieckiego i na Polskim magazynie utworzyliśmy pierwotną FV sprzedaży, ale skoro został zwrócony do magazynu w Niemczech, to w takiej sytuacji sugerujemyby wystawić korektę do tej faktury wprowadzajac datę magazynową spójną z datą “RETURN”, ale jednocześnie zrobić MMkę (przesunięcie między magazynowe) tego produktu z magazynu polskiego do magazynu niemieckiego. MMka to tylko dokument wewnętrzny ale aby mieć porzadek na magazynach dopiszmy, że dotyczyła takiego i takiego zwrotu.
    Zalecamy kontrolowanie ilości, które dotarły w zbiorczej wysyłce do Amazon – jest to baza do wyliczania zgodności stanów magazynowych – jeżeli Amazon doliczył się mniejszej ilości sztuk niż wysłaliśmy, to możemy zrobić dwie rzeczy: przyjąć to za pewnik i tak skorygować nasze WZtki i PZtki, albo trzeba prosić Amazon o ponowne zweryfikowanie wysyłki. Jesli Amazon dolicza się większej ilość sztuk niż wysyłaliśmy- w takiej sytuacji zalecamy analizę Daily Inventory Report gdyż może okazać się że wysłana ilość została skorygowana parę dni po dostawie.

    Chcesz wiedzieć więcej na temat poruszony w artykule?

    Napisz do nas! Eksperci z biura rachunkowego SigmaPARTNER odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i przedstawią Ci cennik usług.

    Inne artykuły

    Kradzież majątku firmowego – jak rozliczyć?

    Prowadzenie działalności obarczone jest różnego rodzaju ryzykiem, w większości wypadków przedsiębiorca ryzykuje podejmując odważne decyzje finansowe, bądź marketingowe. Nie należy jednak zapominać, o zwykłym ryzyku jakie wiąże się z posiadaniem majątku firmowego. Istnieją scenariusze wydarzeń o których czasem nawet strach myśleć, jednak odpowiedzialny przedsiębiorca powinien być przygotowany na każdą ewentualność, która może mieć miejsce podczas […]

    Czytaj więcej

    ZUS – jak odwołać się od decyzji?

    doradca podatkowy poznań

    Nikt nie jest nieomylny. I choć wiele instytucji i urzędów chciałoby przekonać nas wszystkich o swojej nieomylności — to ZUS z całą pewnością nie jest nieomylny. Przypadki, w których ZUS bądź inny urząd państwowy wydał błędną decyzję, na której ucierpiał Polski przedsiębiorca — nie należą do rzadkości. Jeżeli uważasz, że decyzja podjęta przez ZUS nie […]

    Czytaj więcej

    Jak zrobić by sklep sam pracował dla Ciebie? Rozwiń sprzedaż internetową a E-sklep wypróbuj za darmo.

    Poznaj rozwiązania, które rozwiną Twoją sprzedaż internetową Sektor ERP Specjalizujemy się w ksiegowosci ale nasi partnerzy są specjalistami we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań do zarządzania dla mikro, małych, średnich oraz dużych przedsiębiorstw. Nasze produkty to elastyczne rozwiązania dostosowane do specyficznych potrzeb branżowych. Od lat zajmujemy czołowe miejsca w rankingach producentów oprogramowania dla małych i średnich przedsiębiorstw. […]

    Czytaj więcej

    Jak nie dać się okradać i zadbać o przyszłość?

    Gdzie wysłać Ebooka?

    Zadzwoń do nas +48 500 300 788

    Masz Jakiekolwiek pytania?

    Napisz do nas