Darmowa porada

Wpisz poniżej swoje pytanie, aby otrzymać darmową poradę.

    Oświadczam, że zapoznałem/am się z polityką prywatności.

    Artykuły

    Skorzystaj z bazy wiedzy
    rachunkowej SIGMAPARTNER

    Rozliczanie z Amazon faktur własnych i kontrahentów

    Ponieważ faktura Vat na Amazon musi spełniać wszystkie wymagane standardy to jest ona bardzo szczegółowo a nawet można powiedzieć że przesłane dokumenty sprzedaży są rygorystycznie przeglądane i weryfikowane. Chodzi tutaj o faktury, które sprzedawcy otrzymują od dostawców  – to istotne gdyż taka faktura jest dokumentem niezbędnym w razie ewentualnych reklamacji dotyczących jakości sprzedawanych produktów, czy podważających ich autentyczność oraz pozycji niezgodnych z opisem. Po za tym znamy sytuacje gdzie sprzedawca handlował używanymi towarami podając, że są nowe…. wówczas kontrola ze strony Amazon może pojawić się także w takiej sytuacji.

    Nie należy się niczego obawiać kiedy przedsiębiorca będzie prowadził działalność zgodnie z przepisami prawa – wówczas oczywiście może przejść przez kontrolę bezproblemowo. Jednak nieprawidłowo prowadzona dokumentacja może stać się powodem wielu problemów, Jakich ? Po pierwsze, może doprowadzić do zablokowania aukcji (zwłaszcza w sytuacji kiedy kontrola wykaże, że sprzedawca miał już w przeszłości podobne problemy). Po drugie, może też dojść nawet do całkowitej blokady konta jeśli sprzedawca okaże się w związku z tym – oszustem z recydywą.

    Prawidłowość rozliczania faktur na Amazon
    Zacznijmy od tego że Faktura na Amazon jest dokładnie analizowana. Przesyłane pliki w PDF-e powinny być dobrze zeskanowane, a zdjęcia wykonane smartfonem muszą posiadać odpowiednią ostrość. Faktura powinna wyglądać profesjonalnie czyli faktura powinna być przejrzysta, staranna, pełna i czytelna a logo sprzedawcy i dostawcy musi być wyraźne z zachowanymi odpowiednio kolorami. Chodzi o to by nie było podejrzenia, że dokument został sfałszowany. To są nasze obowiązki jako handlujących.
    A teraz jak to wygląda od strony Amazon?…. Otóż faktury naszego kochanego partnera nie zawsze sa prawidłowe. Zgodnie z prawem faktura może być objęta podatkiem VAT 0% tylko wówczas jeżeli nabywca poda na fakturze numer identyfikacji podatkowej przyznany przez kraj, w którym posiada główną siedzibę ( chodzi tu o wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i usług). Proste. Jednak na fakturze otrzymanej od spółki Amazon znajduje się zerowa stawka VAT, pomimo że numer identyfikacji podatkowej Amazona został nadany na terenie Polski. W takim przypadku nie jest możliwe skorzystanie z zerowej stawki VAT. Biorąc to pod uwagę, sprzedaż i wysyłka własnych towarów za granicę za pośrednictwem firmy Amazon będzie traktowana jak zwykła dostawa krajowa, za którą należy naliczyć podatek VAT w wysokości 23%. Skarb Państwa oczywiście się na to nie obrazi jak wiemy. Jednym słowem duży może więcej…

    Kilka dodatkowych uwag odnoście samych faktur:

    Amazon nie akceptuje faktur starszych niż rok, dlatego robienie zapasów i zbyt długie przechowywanie produktów stanowi pewne ryzyko więc produkty na aukcję warto kupować na bieżąco i od razu zająć się ich wystawieniem, aby się nie zestarzały. Kłopotów można uniknąć sprawdzając kiedy produkt został zakupiony bo jeżeli przeterminowanych produktów będzie więcej, to firma może nawet usunąć konto.
    Częste kontrole ze strony Amazon wiążą się z koniecznością zamieszczania na wystawianych fakturach linku do strony internetowej. Link pozwala kontrolerom ze spółki Amazon zweryfikować dostawcę. To samo z adresem firmowym – Amazon odrzuci fakturę jeżeli będzie na niej niewłaściwy adres. Podobnie z adresami dostawców – też muszą się zgadzać. Jeżeli np. adres na fakturze nie będzie identyczny z tym podanym na Seller Central, to jak wyżej – faktura zostanie odrzucona jako „nieweryfikowalna”.

    Pod żadnym pozorem nie wolno wysyłać do Amazona faktur wypisanych odręcznie. Jeżeli sprzedawca otrzyma od dostawcy fakturę odręczną, to bezpieczniej będzie poszukać nowego dostawcy. W kontaktach z Amazon nie można wykorzystać dokumentów wypisanych odręcznie. Tylko wchodzą w grę faktury elektroniczne. Po za tym, jeżeli sprzedawca za pośrednictwem Amazonu wystawia określony produkt w ilości sztuk 6, to musi posiadać fakturę od dostawcy na co najmniej taką ilość towaru. Amazon może odrzucić sprzedaż i nie wyrazić zgody na przyszłe wpisy jeżeli ilość sprzedanych produktów w serwisie przewyższy liczbę produktów na fakturze.

    I na koniec taka ciekawostka: Dostawca powinien posiadać profesjonalną stronę internetową i nie może to być „strona w budowie”, ani nie może też przekierowywać na inną stronę. Przy dokonywaniu weryfikacji Pracownicy Amazona muszą mieć dostęp do wszystkich informacji skąd pochodzą towary. Nielegalna działalność przedsiębiorcy dla Amazona będzie wówczas, kiedy przedsiębiorca nie posiada strony internetowej i jest to dla nich podstawowy wyznacznik.

    Podsumowując. Przedsiębiorcy w momencie wejścia na polski rynek Amazona wiązali z tym faktem spore nadzieje na szybką sprzedaż z nowymi możliwościami, większym zasięgiem i dużymi zarobkami dzięki temu. Niewątpliwie tak się stało, jest to prawdą. Sprzedawcy mogą w łatwy sposób wysyłać swoje towary do zagranicznych klientów. Jednak czasami problem mogą stwarzać nieprawidłowo wystawione faktury przez Amazon co jest zmorą dla księgowych ( pod warunkiem że potrafią w ogóle rozliczać taką sprzedaż 🙂 Nadzieją jest fakt, że być może w przyszłości na dokumentach nie będzie pojawiał się polski numer identyfikacji podatkowej. Wiele nie jasności zniknął by od ręki i kłopotów przedsiębiorstw współpracujących z tą międzynarodową korporacją.

    Chcesz wiedzieć więcej na temat poruszony w artykule?

    Napisz do nas! Eksperci z biura rachunkowego SigmaPARTNER odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i przedstawią Ci cennik usług.

    Inne artykuły

    Na czy polega różnica pomiędzy optymalizacją a unikaniem podatków

    optymalizacja podatków a offshore scam

    W kwietniu światem wstrząsnął skandal „panama papers” związany z wyciekiem powyżej 11 milionów dokumentów należących do 214 tysięcy firm oraz aż 140 przywódców z krajów całego świata. Dokumenty należące do firmy prawniczej Mossack Fonseca, dotyczyły zatajenia części zysków oraz majątku w rajach podatkowych, poprzez nieuczciwe i nielegalne uchylanie się od płacenia podatków i innych należności. […]

    Czytaj więcej

    Kiedy warto zmienić biuro rachunkowe?

    Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z dużą liczbą obowiązków, a jej rozwój kosztuje czas i energię. Na szczęście nie każdy przedsiębiorca musi być również ekspertem w dziedzinie prawa podatkowego i wybrane biuro księgowe może w jego imieniu prowadzić rachunki jego firmy. O tym, czym się kierować wybierając dobre biuro rachunkowe, pisaliśmy w naszych poprzednich wpisach. […]

    Czytaj więcej

    Jakie zalety ma sprzedaż na AMAZON ?

    Wśród niewątpliwie wielu zalet prowadzenia sprzedaży na Amazon Nasza księgowość amazonnz tych najważniejszych wymienia: -możliwość dotarcia do 340 milionów klientów na całym świecie, po za tym: – możliwość sprzedaży za pośrednictwem magazynów Amazon, – bezpieczne transakcje płatnicze, – przydatne narzędzia sprzedażowo-logistyczne, – dostęp do raportów i danych zamówień, – możliwość promocji swoich ofert. – konkurencyjne koszty biznesu na arenie międzynarodowej Wszyscy wiedzą, […]

    Czytaj więcej

    Jak nie dać się okradać i zadbać o przyszłość?

    Gdzie wysłać Ebooka?

    Zadzwoń do nas +48 500 300 788

    Masz Jakiekolwiek pytania?

    Napisz do nas