Darmowa porada

Wpisz poniżej swoje pytanie, aby otrzymać darmową poradę.

    Oświadczam, że zapoznałem/am się z polityką prywatności.

    Artykuły

    Skorzystaj z bazy wiedzy
    rachunkowej SIGMAPARTNER

    Umowa najmu pojazdu

    Praktycznie każdy przedsiębiorca wykorzystuje w swojej działalności samochód… Pojazdy w firmie z reguły stanowią jej majątek trwały lub są użytkowane na podstawie umowy leasingu.
    Część przedsiębiorców jednak decyduje się na ich korzystanie poprzez wynajem, którego podstawą jest umowa najmu samochodu.
    Zawarcie umowy najmu pojazdu służy tym, którzy nie mają wpisanego w majątek trwały działalności pojazdu, wykorzystywanego do prowadzenia działalności.
    Umowa najmu samochodu jest umową zawieraną pomiędzy podmiotem /stroną lub firmą, która jest w tym wypadku wynajmującym, a osobą fizyczną lub spółką czy inną stronę , która dalej zwana jest najemcą.

    Co powinna zawierać treść umowy najmu pojazdu ?
    W umowie należy zawrzeć dane samochodu takie jak:
    • kolor,
    • marka,
    • numery rejestracyjne,
    • rok produkcji,
    • numer nadwozia
    • oraz numer silnika.
    Warto również wymienić co wynajmujący oddaje najemcy wraz z samochodem (kluczyki, OC, itp.) oraz sporządzić oświadczenie wynajmującego o sprawności wynajmowanego samochodu.
    W umowie musi być określona również kwota, którą zapłaci najemca za usługę tytułem najmu, czyli określi wysokość czynszu najmu.
    Sam Czynsz najmu samochodu osobowego używanego dla potrzeb działalności gospodarczej stanowi koszt podatkowy w całości – Wydatki z tytułu czynszu najmu samochodu osobowego używanego dla potrzeb działalności gospodarczej kwalifikuje się do kosztów uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 22 ust. 1 updof i art. 15 ust. 1 updop.

    Wydatki eksploatacyjne związane z użytkowanymi w prowadzonej działalności gospodarczej samochodami osobowymi czyli m.in. wydatki ponoszone na bieżącą eksploatację wynajętego samochodu oraz wydatki za paliwo mogą zostać ujęte w kosztach podatkowych, jednak tylko do kwoty wynikającej z ewidencji przebiegu pojazdu.

    Wydatki na paliwo mogą stanowić podatkowy koszt uzyskania przychodu wyłącznie do wysokości kwoty wynikającej z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.

    Warto pamiętać, by prowadzić kilometrówkę, ponieważ tylko wtedy występuje prawo do odliczenia podatku od ww. wydatków. Brak tej ewidencji powoduje, że wydatki poniesione z tytułu używania samochodu osobowego nie mogą zostać zaliczone w poczet kosztów uzyskania.
    Należy podkreślić, że w przepisach nie określono wzoru ewidencji przebiegu pojazdu, ustawodawca wskazał jedynie niezbędne elementy jej treści (art. 16 ust. 5 updop oraz art. 23 ust. 7 updof).

    Chcesz wiedzieć więcej na temat poruszony w artykule?

    Napisz do nas! Eksperci z biura rachunkowego SigmaPARTNER odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i przedstawią Ci cennik usług.

    Inne artykuły

    ZUS – jak odwołać się od decyzji?

    doradca podatkowy poznań

    Nikt nie jest nieomylny. I choć wiele instytucji i urzędów chciałoby przekonać nas wszystkich o swojej nieomylności — to ZUS z całą pewnością nie jest nieomylny. Przypadki, w których ZUS bądź inny urząd państwowy wydał błędną decyzję, na której ucierpiał Polski przedsiębiorca — nie należą do rzadkości. Jeżeli uważasz, że decyzja podjęta przez ZUS nie […]

    Czytaj więcej

    Czy można polubić ZUS i US?

    biuro rachunkowe luboń

    Czy można polubić ZUS i US? Obawiasz się kontaktów z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych albo Urzędem Skarbowym? Jeśli tylko to Cię powstrzymuje od założenia własnej firmy, to zupełnie niepotrzebnie! Grunt to dobre biuro księgowe W starych dobrych czasach podatnik mógł uzyskać informacje na temat podatków w Urzędzie Skarbowym. Dobre rady się skończyły, w urzędach – tak […]

    Czytaj więcej

    Obniżanie kapitału zakładowego spółki z o.o. w 8 krokach.

    Obniżenie kapitału zakładowego wymaga dopełnienia wielu formalności, na szczęście na cały proces firma ma około pół roku. O tym, o czym trzeba pamiętać przy obniżaniu kapitału – krok po kroku – dowiesz się z tego tekstu. Kiedy następuje potrzeba obniżenia kapitału zakładowego spółki? Istnieją jedynie 2 możliwości: Gdy wspólnik zdecyduje się opuścić spółkę, jego udziały […]

    Czytaj więcej

    Jak nie dać się okradać i zadbać o przyszłość?

    Gdzie wysłać Ebooka?

    Zadzwoń do nas +48 500 300 788

    Masz Jakiekolwiek pytania?

    Napisz do nas