Darmowa porada

Wpisz poniżej swoje pytanie, aby otrzymać darmową poradę.

    Oświadczam, że zapoznałem/am się z polityką prywatności.

    Artykuły

    Skorzystaj z bazy wiedzy
    rachunkowej SIGMAPARTNER

    Znak towarowy

    Dlaczego warto wycenić znak towarowy i jak to zrobić? [PORADNIK]

    Znak towarowy nie tylko sprawia, że Twoja firma jest rozpoznawalna. Nierzadko to on decyduje o tym, że to Twój produkt staje się tym pierwszego wyboru. Spójrz na Coca-Colę. Choć zaprojektowanie logo tej marki jej twórcę nie kosztowało ani centa, dziś wycenia się jego wartość na ponad 70 mld dolarów! Oznacza to, że producent napoju o smaku identycznym z Coca-Colą, jednak nieopatrzonego słynnym logotypem, zarabiałby miliardy mniej…

    Dlaczego wartość znaku towarowego wydaje się tak ważna?

    To silna marka może stać się tym, co ostatecznie zadecyduje u kupnie czy pomyślnej sprzedaży firmy. Znak towarowy może także stać się elementem umowy licencyjnej czy pomóc w optymalizacji podatkowej. To nie jedyne powody, dla których warto go zastrzec, a później wycenić…

    Tak jak każda firma jest inna, tak i jej znak towarowy. Ale jedno jest pewne: Unikalny znak, który zbudował wokół marki lojalność na całym świecie, ma wartość znacznie wyższą od tego o pospolitej nazwie i rozpoznawalności na niewielkim obszarze. To więc oczywiste, że wartość znaku towarowego, jakim jest nazwa np.: „Napój Kasi” opatrzony wizerunkiem studni, ma mniejszą wartość niż znak towarowy Coca-Coli. Trudno zabronić komuś stosowania nazwy „napój” czy obrazka studni, kiedy są to nazwy i symbole pospolite. Co innego z logo Coca-Coli…

    Klasyfikacja nicejska przewiduje 45 sposobów klasyfikowania znaku. (To cała skala kategorii tematycznych od produktów chemicznych po usługi prawne). Im więcej klas się zastrzeże, tym większą ochroną cieszy się znak towarowy. Można się tylko domyślać, że Coca-Cola zastrzegła swój znak w każdej z możliwych kategorii, aby nikt nie „pasożytował” na tej marce i z tego tytułu nie czerpał korzyści finansowych. Gdyby więc np. Coca-Cola postanowiła wypuścić serię ołówków czy farb pod swoim brendem, zrobiłaby to. Dzięki rozpoznawalnej marce wygenerowałaby kolejny zysk. Tak właśnie znane logo może napędzać biznes…

    Znak towarowy – sposoby wyceny

    Jak jednak taki znak wycenić? Pierwszą z metod stanowi metoda kosztowa. Polega na oszacowaniu wydatków przeznaczonych na reklamę i marketing marki. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie, bowiem nie oddaje sympatii, jaką darzą markę klienci. Poza tym nie uwzględnia upływu czasu, który może (nie) działać na korzyść marki. Metoda ta więc opiera się tylko na liczbach.

    Do kolejnych sposobów należy próba ustalenia, ile zarabia lub zarabiałoby przedsiębiorstwo z tytułu pobierania opłat licencyjnych oraz jakie by miało dochody w przyszłości dzięki rozpoznawalnej marce. Ale jak to z przewidywaniem przyszłości bywa – nic nie jest nigdy pewne.

    Można także porównać wartość podobnych – ale już sprzedanych – marek do naszej własnej. Zwykle są to jednak informacje poufne, a więc niemal niemożliwe do odnalezienia.

    Suma summarum ważne okazuje się, aby zbadać, ile klienci są w stanie zapłacić za naszą markę, za to, że produkt jest markowy. Tylko doświadczeni specjaliści są w stanie dokonać takiej wyceny.

    Chcesz wiedzieć więcej na temat poruszony w artykule?

    Napisz do nas! Eksperci z biura rachunkowego SigmaPARTNER odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i przedstawią Ci cennik usług.

    Inne artykuły

    Nasze oprogramowanie SigmaPARTNR wejdzie na rynek jeszcze w tym roku !

    SigmaPARTNER jeszcze w tym roku wejdzie na rynek międzynarodowy z własnym oprogramowaniem księgowym.   W wyniku braku na rynku szczególnego rodzaju oprogramowania dla biur rachunkowych, oprogramowania niezbędnego w dzisiejszej zmieniającej się ekonomii, podjęliśmy decyzję o stworzeniu własnego produktu i wypuszczeniu go na użytek zainteresowanych biur rachunkowych i osób zajmujących się księgowością. Uznaliśmy też, że ważnym […]

    Czytaj więcej

    Kim jest doradca podatkowy?

    usługi rachunkowe poznań

    Doradca podatkowy to zawód, który istnieje w Polsce od niecałych 20 lat. Prawo podatkowe w Polsce nawet na tle innych krajów europejskich uznawane jest za skomplikowane, a prowadzenie księgowości w przedsiębiorstwie za czasochłonne. Doradca podatkowy jest osobą, która pomaga przedsiębiorcom odnaleźć się wśród skomplikowanych i wciąż zmieniających się przepisów. Nie wszyscy przedsiębiorcy i podatnicy na […]

    Czytaj więcej

    Jak nie dać się okradać i zadbać o przyszłość?

    Gdzie wysłać Ebooka?

    Zadzwoń do nas +48 500 300 788

    Masz Jakiekolwiek pytania?

    Napisz do nas