
Dużo początkujących przedsiębiorców korzystających z darmowej porady na naszej stronie, pyta, czy opłaca się im zostanie VAT-owcami, czy też nie i kto może o takie zwolnienie się ubiegać.
Komu przysługuje zwolnienie z VAT
O tym, czy przedsiębiorca może ubiegać się o zwolnienie z VAT w 2016 roku, decydują dwa czynniki omówione w Ustawie o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. Po pierwsze ustawa określa grupę przedsiębiorców, którzy nie mogą ubiegać się o zwolnienie z VAT, a więc przedsiębiorca poszukujący takiego rozwiązania musi prowadzić działalność gospodarczą niewymienioną w ustawie. Do rodzajów działalności gospodarczej, które ta restrykcja obejmuje, należą m.in.: Sprzedaż nowych środków transportu, usługi jubilerskie, doradztwo, usługi prawnicze, towarów opodatkowanych akcyzą, czy firm, których siedziba znajduje się za granicami Polski.
Drugim czynnikiem decydującym o kwalifikacji podatnika do zwolnienia z VAT jest nieprzekroczenie progu wartości sprzedaży netto, czyli obrotu ze sprzedaży opodatkowanej, która wynosi 150 000 zł rocznie.
Przedsiębiorca, który rozpoczął swoją działalność w trakcie trwanie roku podatkowego, może wyliczyć czy jego obroty przekroczyły ten próg dzięki temu prostemu wzorowi:
150,000 x A/365
Gdzie: 150,000 to limit złotych, A to liczba dni pozostałych do końca roku, a 365 to po prostu liczba dni w roku kalendarzowym.
Być (VATowcem) czy nie Być – oto jest pytanie!
Oczywiście pytanie „jak” to fundamentalnie inne pytanie od tego „czy” warto, a raczej komu opłaca się zwolnienie z VAT, a komu opłaca się zostać lub pozostać VATowcem.
W dużej mierze o odpowiedzi na to pytanie decyduje to, kim są klienci przedsiębiorcy — czy są to zwykli konsumenci (osoby fizyczne), czy inni przedsiębiorcy. Przedsiębiorca, którego klientami są przede wszystkim, albo nawet wyłącznie osoby prywatne – niemające możliwości odliczenia podatku VAT – zwalniając się z VATu będzie mógł zaoferować swoim klientom niższą cenę za towary niż konkurujący z nim VATowiec. To może przyczynić się do wzrostu sprzedaży oraz pozyskania nowych klientów, którzy porównując ceny poszukiwanych produktów, wybiorą przedsiębiorcę z tańszą ofertą.
Jeżeli jednak większość obrotów firmy pochodzi od innych przedsiębiorców, zrezygnowanie z VAT może oznaczać utratę klientów. Kontrahenci będący podatnikami VAT będą mogli odliczyć VAT od zakupionych towarów i usług od innych VATowców. W dodatku wszyscy przedsiębiorcy, dokonując u VATowca zakupów towarów i usług służących do czynności opodatkowanych mogą później odliczyć VAT od podatku od sprzedaży. W obydwu tych przypadkach przedsiębiorcy prawie zawsze dokonają zakupu u tego przedsiębiorcy, który zdecydował się na zostanie VATowcem i nie ubiegał się o zwolnienie z VAT.
Oczywiście, każda firma jest inna, a początkujący przedsiębiorca może jeszcze nie znać na tyle dobrze swojej bazy klientów, by podjąć decyzję w oparciu o to, kto głównie będzie generował obroty w jego firmie. W takiej sytuacji warto podejść do kwestii indywidualnie i zapytać biuro rachunkowe Sigmapartner o to, jakie rozwiązanie będzie najkorzystniejsze dla firmy.